מבנה התוכנית

מבנה תוכנית אידיאה באוניברסיטה העברית לנוער

סוף כיתה ט'- מחנה קיץ ראשון 

מחנה הקיץ הראשון ימשך שבועיים ויתקיים בבית ברטר – מעונות בקמפוס, באוניברסיטה העברית לנוער בירושלים. המחנה ישמש לגיבוש הקבוצה ולחשיפה משמעותית לתחומי מחקר ולשאלות יסוד בתחומי מדעי הרוח וחקר החברה והתרבות. במחנה יוצגו לתלמידים גישות דיסציפלינריות שונות בתחומי מדעי הרוח והחברה וזאת דרך הוראה אקדמית ומעשית, מפגשים עם חוקרים וחשיפה לעולם המחקר, סיורים וביקורים במוסדות שונים.

במקביל תתקיים פעילות חברתית מעמיקה ומשמעותית לגיבוש קבוצת הלומדים.

 

כיתה י' - שנת מחקר ראשונה 

במהלך השנה הראשונה כל תלמיד יבחר נושא למחקר אישי במדעי הרוח, החברה או האומנויות, על פי העדפותיו ונטיות ליבו, וינסח שאלת חקר, כבסיס עליו יתפתח מהלך המחקר. את התלמידים ילוו רכזים קבוצתיים ומנחים מקצועיים אישיים מתוך האקדמיה, על מנת להקנות לתלמידים את הכלים לערוך את המחקר האקדמי באופן מובנה ואיכותי.

 

מפגשים בקמפוס יתקיימו אחת לחודש ויכללו תכנים אקדמיים וחברתיים. במפגשים יתקיים לימוד קבוצתי מעמיק, מתוך מטרה להעניק הכשרה הומניסטית רחבה ככל האפשר. בכל מפגש תתקיים גם פעילות חברתית מעשירה לטיפוח מיומנויות של התנהגות מנהיגותית ולשם העמקת הקשר בין חברי הקבוצה. לקראת אמצע כיתה י' יתחילו התלמידים להתקדם בשאלת החקר בליווי המנחים האישיים, תוך מתן דגש על גישות וכלים למחקר איכותני במקצועות ההומניסטיים, ניתוח טקסטים ופיתוח מיומנויות ראשונות של כתיבה מדעית.

 

סוף כתה י' - מחנה קיץ שני 

מחנה הקיץ השני יימשך גם הוא שבועיים והנוכחות בו היא חובה. במחנה זה יינתן דגש על התקדמות במחקר האישי ובכתיבת עבודת הגמר תוך שיפור מיומנות הצגת המחקר ומתן ביקורת למחקרי עמיתים. גם כאן הפעילות החברתית היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית והיא תלווה את המחנה הן במטרה להעמיק את הקשר בין חברי הקבוצה, והן במטרה לחזק את השייכות לקהילת אידיאה ולקהילה הישראלית בכלל.

 

כיתה יא'- שנת מחקר שנייה 

במהלך שנה זו ימשיכו התלמידים את עבודת המחקר שלהם, בהנחיית המנחה האישי והרכזים הקבוצתיים, תוך קיום מפגשים חודשיים באוניברסיטה העברית. התלמידים יעסקו בכתיבה המדעית עד לכדי הגשת עבודת חקר גמורה שתעבור שיפוט פנימי ע"י המנהל/ת האקדמי/ת והמנהל/ת הפדגוגי/ת לפני שתוגש למשרד החינוך. בנוסף, יתקיימו מפגשים קבוצתיים וסמינרים דו יומיים שיתמקדו בהקניית מיומנויות שונות וכן בפעילות חברתית וחווייתית.

בסיום השנה ועם הגשת כל עבודות הגמר, יתקיים טקס סיום חגיגי שיכלול את הצגת המחקרים בהשתתפות התלמידים ומשפחותיהם.

 

כתה יב'- שנת המשך

תלמידים אשר הגישו את עבודת הגמר בזמן יוכלו להשתלב במסלול שנת יב' בתוכניות שונות. בין היתר יוכלו להגיש את העבודות לתחרויות נבחרות בארץ ובעולם, להשתתף בסמינרים ייעודיים שיאורגנו על ידי החוגים השונים בהומניסטיקה, לקחת חלק בימי עיון ובסמינרים על-פי נושא עבודת המחקר שלהם, כמו גם באירועי שיא שונים באוניברסיטה.