תכניות מצטיינים

 

תכניות המצוינות מיועדות לתלמידים סקרנים הלומדים מקצועות מדעיים בבית הספר, ומבקשים להרחיב אופקים ולהעשיר את הידע. תכניות הלימוד המוצעות חושפות את התלמידים לתחומי ידע הנמצאים בחזית המדע, וברובן מעורבים חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.    

 

תכניות המצוינות כוללות:  

 

1. תוכנית אודיסאה - מדעני העתיד  

 

2. תוכנית אלפא - מדעני העתיד
 

3. תוכנית אידיאה - מדעני העתיד 
 

4. תכנית מצוינות למדע
 

5. היחידה לתלמידי תיכון - תוכניות אקדמיות לתלמידי תיכון
 

6. כיתת המחקר במדעי הטבע.  
 

7. כיתות על-אזוריות (לא יתקיימו במעבדות בלמונטה בשנת תשפ"ג)

 

 

אודיסיאה - מדעני העתיד

 

"אנחנו ארץ קטנה בשטחה, וארץ מעטת אוכלוסין. אם אנו רוצים להיות ארץ גדולה יותר – הגדולה היום מצויה ברוח ובמדע. ההשקעה הדרושה לחינוכו ולהכשרתו של חוקר וממציא היא רבה מאוד; אבל ישראל צריכה לעשות כל אשר לאל ידה שבניה ובנותיה המצטיינים ייהנו ממנה ויישארו כאן ויעניקו את פירות הגותם ומחקרם בבית, ולעידן החדש בעולם. גם אם ישראל היא קטנה בשטח, אין סיבה שלא תהיה מעבדה עולמית נועזת"

נשיא מדינת ישראל, מר שמעון פרס  מתוך נאום בטקס הענקת פרסים למדענים צעירים מסגרת "יום המדע הבינלאומי", מרץ 2008

אודיסיאה

 

תכנית אודיסיאה היא תוכנית לגילוי וטיפוח מדעני וממציאי העתיד של ישראל. התכנית מיועדת לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים הלומדים בשנה"ל הנוכחית בכיתה ח', בעלי יכולת לימודית גבוהה במיוחד עם נטייה ריאלית למדעים ולמתמטיקה, אשר מחפשים אתגר נוסף מעבר למסגרות הלימודיות הקיימות ומעוניינים להתחיל את הלימודים לקראת תואר ראשון.

תכנית מדעני וממציאי העתיד נבנתה בהשראת יוזמתו של נשיא המדינה מר שמעון פרס ז"ל בשיתוף עם האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, מוסדות אקדמיים, אנשי חינוך וגופים מהתעשייה וצה"ל. התכנית פותחה כדי לספק מענה לכישרונות מדעיים וטכנולוגיים שהנצו כבר בגילאים הצעירים ולטפח קבוצה ייחודית מדעית טכנולוגית: דור חדש של ממציאים ומדענים בישראל, בעלי יכולת הובלה וחוש אחריות חברתי.

תכנית אודיסאה מופעלת על ידי מרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס במסגרת מיזמים משותפים עם משרד החינוך - האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ומערך הסייבר הלאומי שבמשרד ראש הממשלה. שותף נוסף בתכנית הינו קרן רש"י.

לגלרית תמונות

 

 

 

 

לוגו אודיסיאה

מידע למועמדים ורישום לתכנית אודיסיאה

תכנית אודיסיאה באוניברסיטה העברית 

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה נסגרה. ההרשמה לשנה הבאה תיפתח בנובמבר 2024.

תשובות למבחן המיון: תלמידים שניגשו למבחן המיון הראשון יקבלו תשובות, לחיוב או לשלילה, בדואר האלקטרוני. הזמן לתשובה הוא בין חודש לחודשיים. 

תכנית אודיסיאה הוקמה בהשראת יוזמתו של נשיא המדינה לשעבר מר שמעון פרס ז"ל, פועלת במרכז מדעני העתיד למחוננים ומצטיינים של קרן מיימונידיס ביחד עם האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך ושותפים נוספים. התוכנית מתקיימת בשישה מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ. באוניברסיטה העברית בירושלים פועלת התוכנית במרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה במסגרת האוניברסיטה העברית לנוער.

התכנית פותחה במטרה לאפשר מענה לכשרונות מדעיים וטכנולוגיים שהנצו כבר בגילאים הצעירים ולטפח קבוצה ייחודית מדעית-טכנולוגית: דור חדש של ממציאים ומדענים בישראל, בעלי יכולות הובלה ואחריות חברתית. תוכנית אודיסיאה מהווה מסגרת לימודית, חברתית וחינוכית ייחודית לתלמידים מבריקים המעוניינים ללמוד לימודים ברמה אקדמית תוך כדי לימודיהם בתיכון.

אודיסיאה

תכנית הלימודים

המסלול בתכנית אודיסיאה באוניברסיטה העברית מתמקד בלימודי הפיסיקה והמתמטיקה. תכנית הלימודים פרושה על פני ארבע שנים, מכיתה ט' עד י"ב, בהן משתתפים התלמידים בקורסים אקדמיים, קורסי העשרה, קורס יזמות טכנולוגית וסדנאות מייק, התלמדות במעבדות מחקר, פרויקט מדעי יישומי, פעילויות חברתיות, ותכנים של פיתוח יכולות אישיות, דוגמת ניהול זמן, עבודת צוות ועוד. בנוסף על לימודיהם בתכנית, רשאים תלמידי אודיסיאה להשתתף בקורסים אקדמיים נוספים באופן אישי בהתאם לבחירתם ולשיקולו של הצוות המקצועי.

הלימודים בתכנית מתקיימים בקורסים נפרדים מאלו של הסטודנטים באוניברסיטה, באופן המכסה את החומר של הקורסים המקבילים בחוגים לפיסיקה ומתמטיקה, אך בפריסת זמן ואופן לימוד המתאימים לתלמידי תיכון. התכנית מלווה על ידי חוקרים מובילים, ראשי החוגים למתמטיקה ולפיסיקה, סגן הדיקן להוראה ודיקן הפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע באוניברסיטה העברית, כמו גם בליווי ראש החוג לתלמידי תיכון באוניברסיטה העברית.

ימי ושעות הפעילות בתכנית

ימים שני וחמישי בין השעות 15:00 – 19:00, בקמפוס אדמונד י' ספרא (גבעת רם) בירושלים. מועדי הלימוד הם בהתאם לשנה"ל האקדמית ותוך התחשבות בחופשות בתי הספר. לעתים נקבעים מפגשים נוספים בחופשות החגים והקיץ.


תהליך המיון:

מבחן המיון הראשון (התקיים כבר לשנת תשפ"ד)

מבחן זה הוא מבחן פסיכוטכני הכולל שאלונים אמריקאיים משלושה סוגים: צורות, כמותי ומילולי. ניתן ומומלץ להתכונן לקראתו. כאן תמצאו מידע נוסף על מבחן המיון. כמו כן ניתן להעזר בקורס ללא תשלום באתר קמפוס IL.


מבחן המיון השני -  יתקיים כחודשיים לאחר המבחן הראשון, וכולל למידה עצמאית, האזנה להרצאה ומבחן בכתב. מידע מפורט יישלח לעוברי המבחן הראשון.

שלב המיון השלישי כולל סדנה בת שבועיים של לימודים ופעילויות בתחילת חופשת הקיץ. 
הסדנה צפויה להסתיים ב- 15 ביולי אך ייתכנו שינויים. מידע עדכני יישלח לעוברי השלב השני.

למידע נוסף על תהליך המיון והקבלה

תנאי הקבלה לתכנית

  • השתתפות בכל שלבי המיון ומעבר של כל מבחני המיון בהצלחה. תלמיד שנעדר מאחד השלבים לא יוכל להתקבל לתוכנית.
  • סיום סדנת הקיץ בהצלחה. ההשתתפות בסדנה הינה תנאי הכרחי לקבלה לתוכנית.
  • המועמדים יתבקשו לשלוח לצוות התכנית תעודות מחצית וסוף שנה ממוסדות החינוך בהם הם לומדים. תלמידים במוסדות שאינם מעניקים תעודה מתבקשים לשלוח התרשמות בכתב של הצוות החינוכי מהתלמיד.
  • צוות התכנית יזמן את המועמד/ת לפגישה אישית במהלך סדנת הקיץ הממיינת, כחלק מתהליך המיון.

שכר לימוד

 2500 ₪ לשנה, כולל לימודי קיץ (למעט כיתות יא', יב' – ללא קיץ)

קיימת אפשרות למלגה על בסיס צורך כלכלי.

שאלות נפוצות

מי מתקבל/ת?

תהליך המיון ארוך ובמהלכו אנחנו מנסים למצוא את המתאימים/ות ביותר לדרישות התכנית. תלמידים ותלמידות מבריקים עם נטייה למתמטיקה ופיסיקה, בגרות לימודית ורגשית, יכולת לעבודה קשה והתמדה, מוטיבציה וסקרנות.

אם אפשר להיבחן באוניברסיטה אחרת וללמוד באוניברסיטה העברית?

לא. אם ברצונך ללמוד באוניברסיטה העברית עליך להירשם לתכנית אודיסיאה באוניברסיטה העברית ולהיבחן בה בכל שלבי המיון.

מה ההבדל בין אלפא לאודיסיאה?

אלפא באוניברסיטה העברית מיועדת לתלמידים ולתלמידות מחוננים ומצטיינים, שהתמיינו בכיתה ט'. התכנית מתקיימת במהלך שנת הלימודים בכיתות י'-יא' ובמהלך חופשות הקיץ (ב-2 מחנות מרוכזים). תלמידי התכנית עורכים מחקר במעבדות האוניברסיטה וכותבים עבודת גמר המזכה אותם ב–5 יחידות לימוד בבגרות.

אודיסיאה באוניברסיטה העברית מיועדת לתלמידים ולתלמידות מבריקים, המתמיינים בכיתה ח' ולומדים באוניברסיטה פעמיים בשבוע במשך 4 שנים, הלימודים כוללים גם קורסים אקדמיים, המקנים נקודות זכות לתואר, ומאפשרים, בהתאם לציוני התלמיד, פטור מבחינות הבגרות בפיסיקה ומתמטיקה.

האם אני מסיים/ת תואר בסוף כיתה יב'?

זה תלוי בך. במהלך התכנית נלמדים קורסים אקדמיים באופן קבוצתי, אשר מהווים התחלה לתואר במתמטיקה, פיסיקה או מדעי המחשב. בנוסף, כל אחד מתלמידי התכנית זכאי ללמוד קורסים אקדמיים נוספים מעבר לתכנית הלימודים הקבוצתית, באופן אישי בהתאם ליכולות. לרוב, נקודות הזכות הנצברות אינן מגיעות לסך הנדרש לקבלת תואר, אולם תלמידים מתאימים המעוניינים בכך יכולים לבקש דחיית שירות מהצבא על מנת להשלים את התואר לפני הגיוס.

מה יוצא לי מהתכנית?

במסגרת אודיסיאה תמצא/י את האפשרות ללמוד ולהתחבר עם תלמידים ותלמידות כמוך (חכמים, מבריקים, סקרנים...), בעלי תחומי עניין דומים, ללמוד פיסיקה ומתמטיקה ברמה אקדמית אצל מרצים מעולים, לפתח יכולות חשיבה ברמה גבוהה במיוחד, להיחשף לתחומי ידע שלא היית לומד/ת אלמלא התכנית, להתקדם בתחום שמעניין אותך באופן אישי ובעיקר למצוא אתגר וסיפוק בלימודים אקדמיים בחברת בני גילך.

 

אודיסיאה

 

 

 

 

לוגו אודיסיאה

מידע ללומדים בתכנית אודיסיאה

קורסים בתכנית אודיסיאה - מידע כללי לתלמידים

הקורסים הניתנים לתלמידי התוכנית מתחלקים לשלושה סוגים:

  1. קורסים ללא נ"ז במסגרת התוכנית (חובה)
  2. קורסים עם נ"ז במסגרת התוכנית (חובה)
  3. קורסים במסגרת הפקולטה (בחירה)

 

קורסים ללא נזי"ם במסגרת התכנית

במשך הלימודים בתכנית, בעיקר בשנת הלימודים הראשונה, נלמדים קורסים ללא נקודות זכות אקדמיות. ההשתתפות המלאה בקורסים אלו, ומילוי כל חובות הלמידה בהם, הינה חובה, ומהווה תנאי מעבר לשנה ב' בתכנית.

חלק מקורסים אלו מהווים חובה עבור תלמידים שיבחרו במסלול אקדמיה בתיכון.

 

אקדמיה בתיכון - תוכנית ההמרה לבגרות

במסגרת תכנית אקדמיה בתיכון ניתנת לתלמידים האפשרות לפטור מנוכחות בשיעורים ומבחינות בפיסיקה ומתמטיקה בביה"ס, ובמקום זאת ציון הבגרות שלהם בחמש יח"ל במקצועות אלה יתבסס על ציוניהם בקורסים בתכנית אודיסיאה. ההחלטה על ההמרה תתקבל לא לפני סוף כיתה י', ולא יאוחר מאמצע י"א.

הלימודים בתכנית מתחילים בקורס מקדים ללא נז״ים: הכנה ללימודי מתמטיקה חלק א׳ וב׳. ציון 80 ומעלה בקורס זה הינו תנאי מקדים להשתתפות במסלול אקדמיה בתיכון.

תלמיד ישוחרר מלימוד מקצוע ההמרה בבית הספר רק לאחר שסיים בהצלחה את קורס ההמרה הראשון (בנוסף לקורס המקדים) ולאחר שקיבל אישור מבית הספר, אך, כאמור, לא לפני תום כיתה י׳.

הציון הסופי מחושב על בסיס ציונים בקורסים בתוכנית בתחום הרלוונטי (פיסיקה/מתמטיקה), כולל קורסים ללא נ"ז בתחום זה. לציון המשוקלל בתוכנית יתווספו 20% אם נלמד החל משנת הלימודים תשע״ח, וזה יהיה הציון הסופי בבגרות. קורס שנלמד עד תום שנת הלימודים תשע״ז יזכה את התלמיד בתוספת 8 נקודות לחישוב ציון הבגרות. תלמיד אקדמיה בתיכון יקבל יום חופשה לפני בחינה של המוסד האקדמי בו הוא לומד ולעוד יום חופשה ביום הבחינה, ולא יותר משישה ימי חופשה בסך הכול בסמסטר אחד. את קורסי ההמרה יש לסיים עד תום המחצית הראשונה של כיתה י"ב. פירוט מלא של שקלול הקרסים השונים ונהלי ההמרה יישלח לתלמידים לאחר סיום כיתה י'.

 

קורסים לנ"זים במסגרת התוכנית

בקורסים אלה נלמד חומר המקביל לקורסים הניתנים בפקולטה. הקורסים מקנים קרדיט אקדמי (נקודות זכות) באוניברסיטה, השקול לזה הניתן לסטודנטים הלומדים את הקורס המקביל. הקורסים נמצאים במעקב יועצי החוגים, ובחינות הגמר עוברות את אישור מרצה הקורס המקביל בחוג. נוהלי הלימודים ושיקלול הציון בכל קורס, חובות השתתפות והגשת תרגילים, מועדי בחנים ומבחנים ומידע נוסף יימסר ע"י המרצה ומופיע בסילבוס הקורס, חובת התלמידים לעקוב ולהתעדכן במידע. נקודות הזכות נשמרות לתלמידים למשך 5 שנים ממועד סיום התוכנית. בקורסים מסוימים עשוי הקרדיט להישמר לזמן ארוך יותר, בכפוף לאישור ראשי החוגים.

 

קורסים במסגרת הפקולטה

במסגרת לימודיהם בתכנית רשאים התלמידים ללמוד קורסים נוספים באוניברסיטה העברית בתחום המדעים. אפשרות זו מתאימה לתלמידים אשר ציוניהם בתוכנית גבוהים (מעל 85 בפיסיקה, מעל 90 במתמטיקה), ואשר רוצים ויכולים להתמודד עם עומס לימודי נוסף. ניתן לבקש להרשם לקורסים נוספים החל מאמצע כיתה י'. על התלמיד לוודא כי זמני הלימוד בקורס הרצוי אינם מתנגשים עם הלימוד בתוכנית או עם שעות הלימודים בביה"ס. היעדרות מביה"ס לצורך זה מותנית באישור הצוות החינוכי בביה"ס. ההרשמה לקורס מותנית באישור צוות התוכנית ואישור ראש החוג לתלמידי תיכון. רישום לקורס שני יתאפשר רק לאחר שהתקבלו ציוני הקורס הראשון, והתלמיד הפגין יכולת להתמודד עם העומס הלימודי הנוסף.

נהלי הרשמה לקורסים בפקולטה

ההרשמה לקורסים בפקולטה תעשה על ידי צוות התכנית, לאחר הרשמה תקינה לאוניברסיטה ולתכנית, יש לאשר את תוכנית הלימודים דרך אתר המידע האישי של האוניברסיטה. אי אישור התוכנית במועד עשוי לפגוע באפשרות התלמיד להשתתף בקורס.

על מנת להרשם לקורס בפקולטה, יש להעביר את מספר הקורס הרצוי מספר/שם קבוצת הלימוד והמרצה, מספר/שם קבוצת התרגול והמתרגל, מספר קבוצת המעבדה (באם מתקיימת) ושעות הלימוד מוקדם ככל האפשר להנהלת התוכנית. את הבקשות יש להפנות לצוות התכנית כחודש לפני תחילת הסמסטר, בקשות אשר יוגשו מאוחר יותר עשויות לא להתקבל.

צוות התכנית רשאי להפסיק/לבטל הרשמת תלמידים לקורסים הנלמדים בפקולטה במקרים בהם הצוות נוכח כי ישנה פגיעה ברמת הלימודים או ההשתתפות בתכנית, פגיעה בתפקוד התלמידים בבית הספר ו/או כאשר ציוני התלמידים בקורסים בפקולטה הינם נמוכים.

 

רף ציונים

התוכנית מוגדרת כתוכנית מצטיינים, וככזו רף הציונים הנדרש בה גבוה מזה המקובל כציון עובר באוניברסיטה. על ממוצע ציוניהם של תלמידי אודיסיאה להיות גבוה מ- 80. מקרים מיוחדים יידונו באופן פרטני עם צוות התוכנית.

 

 

לוגו אודיסיאה

 

 

רשימת הקורסים וצוות ההוראה

 

רשימת הקורסים ואנשי הצוות

צוות:

ד"ר רחל צבעוני, מנהלת התוכנית odyssey@savion.huji.ac.il 

גב' חנה עין דור, יועצת התוכנית  hanaeindor950@gmail.com 

מר אורי ולדמן, רכז חברתי  oriwaldman@gmail.com 

רשימת הקורסים וצוות ההוראה לפני שנת לימוד

שנה א':

סמסטר א:

- הכנה ללימודי מתמטיקה לתלמידי אודיסיאה | מס. קורס 80306 | ללא נ"ז , חלק מתוכנית אקדמיה בתיכון | מרצה: מר איתמר ישראלי Itamar.Israeli@mail.huji.ac.il

- תרגול במתמטיקה  - חיזוק והעשרה | גב' מאיה קלנג mayaklang@gmail.com

- פעילות העשרה קבוצתית - ד"ר רחל צבעוני odyssey@savion.huji.ac.il ,  גב' זוהר ינין zohar.yanin@mail.huji.ac.il

סמסטר ב:

- מתמטיקה דיסקרטית לתלמידי אודיסיאה| מס. קורס 49680 | 5 נ"ז  | מרצה: ד״ר אלכס גורביץ gurevich@math.huji.ac.il

  מתרגל: בן בסקין ben.baskin@mail.huji.ac.il 

- ממפי"ס  (מבוא מתמטי לפיסיקה) | מס. קורס 49677 | ללא נ"ז

 

שנה ב':

- חשבון אינפיניטסימלי לתלמידי אודיסיאה | מס. קורס 80137 | 7 נ"ז | מרצה: ד״ר אורי רוזנשטיין  ori.rosenstein@mail.huji.ac.il

- מכניקה ויחסות פרטית לתלמידי אודיסיאה| מס. קורס 77100 | 7 נ"ז | מרצה: ד"ר מיכל סחף Michal.Sahaf@mail.huji.ac.il

- מעבדות בפיסיקה לתלמידי אודיסיאה| מס. קורס  77090  - ללא נ"ז, חלק מתוכנית אקדמיה בתיכון – 4 מעבדות במכניקה -  ד״ר חורחה מזרחי jorgemizrahi@gmail.com 

 

 שנה ג':

- תורת המספרים האלמנטרית לתלמידי אודיסיאה | מס. קורס  80697 | 4 נ"ז (סמסטר א)  | מרצה: ד״ר אלכס גורביץ gurevich@math.huji.ac.i

- חשמל ומגנטיות לתלמידי אודיסיאה | מס. קורס: 77099 | 6 נ"ז | מרצה: ד״ר חורחה מזרחי jorgemizrahi@gmail.com 

- מעבדות בפיסיקה לתלמידי אודיסיאה| מס. קורס  77091 – ללא נז חלק מתוכנית אקדמיה בתיכון – 4 מעבדות בחשמל -  ד״ר חורחה מזרחי jorgemizrahi@gmail.com 

- הכנה להגשת פרויקט הנדסת מכונות במסגרת תחום מייק (סמסטר ב) | ארז נחמנזון erez.nachmanson@mail.huji.ac.il 

 

שנה ד':

- קורסים לפי מסלול אישי

- הכנה לפרויקטיסיאה | ארז נחמנזון erez.nachmanson@mail.huji.ac.il 

- פרויקטיסיאה - פרויקט מדעי יישומי בשיתוף מיזם מגדל דויד| ארז נחמנזון

- חלקיקים ומאיצים – הכנה לנסיעה למרכז המחקר CERN בשוויץ

 

 

 

לוגו אודיסיאה

מערכת שעות תשפ"ד

לוח שנת הלימודים אודיסיאה תשפ"ד - סמסטר ב

סמסטר ב׳

שנה 1 מחזור י

שנה 2 מחזור ט

שנה 3 מחזור ח

שנה 4 מחזור ז

יום ב׳

       

15:00-16:45

ממפי"ס | 49677

מר מיכאל גורודין

בית צרפת 215

אינפי' 1 | 80137

ד״ר אורי רוזנשטיין

בלמונטה 203

חשמל ומגנטיות | 77099

ד״ר חורחה מזרחי

שפרינצק 101

בדקו בשנתון שינויי חדרים

פרויקט: מר ארז נחמנזון

בלמונטה חדר 8 (214)

17:00-19:00

מתמטיקה דיסקרטית| 49680 

ד"ר אלכס גורביץ'

בית צרפת 215

מכניקה ויחסות  פרטית | 77100

ד"ר מיכל סחף

בלמונטה 203

למי שטרם למד: מתמטיקה דיסקרטית

בית צרפת 215

לרשומים:

מתמטיקה דיסקרטית

בית צרפת 215

יום ה׳

       

15:00-16:45

15:00 ממפי"ס | 49677| מיכאל גורודין

סילברמן 508

_______________________

16:00 תרגול דיסקרטית| בן בסקין

שפרינצק 217

אינפי' 1 | 80137

ד״ר אורי רוזנשטיין

בית צרפת 215

15:00-16:00

חשמל ומגנטיות | 77099

ד״ר חורחה מזרחי

שפרינצק 24

_____________________

16:00 דיסקרטית

16:00 לרשומים: 

תרגול דיסקרטית

שפרינצק 29

17:00-19:00

מתמטיקה דיסקרטית|49680 

ד"ר אלכס גורביץ'

שפרינצק 217

19:00 שעת קבלה בן בסקין

מכניקה ויחסות  פרטית | 77100

ד"ר מיכל סחף

שפרינצק 202

למי שטרם למד: מתמטיקה דיסקרטית

שפרינצק 29

לרשומים: 

דיסקרטית

שפרינצק 29

 

 

לוח חופשות שנה"ל תשפ"ד

לוח חופשות אודיסיאה תשפ"ד 2023-2024

חזרה מחופשת הסמסטר:

  • למחזורים ז-ח: בתאריך 29.2.
  • למחזור ט בתאריך 4.3
  • למחזור י בתאריך 29.2 (ראו גם מפגשי לימוד במהלך פברואר)

חודש פברואר למחזור י:

מבחנים:
22.2 15:00 מבחן מועד ב , בניין מדעי המחשב C320 (הנבחנים ישלימו את שיעור ההכנה מהקלטה)
 
שיעורי הכנה למתמטיקה דיסקרטית:
15.2, 22.2, 15:00-18:00, עם בן בסקין, מתמטיקה 110
19.2, 26.2 17:00-19:00  עם מאיה קלנג, אולם רוטברג
 
19.2 15:00-17:00 פיצה ולמידה למועד ב (בנוסף לשיעור החזרה)
 

 

תאריכים

הערות

פתיחת סמסטר א

23.10.23

יום שני ח חשוון

מחזור ח' החל מ 4.9

חנוכה

10-16 בדצמבר 2023

ראשון כ"ז בכסלו- עד יום שבת ד' בטבת

 

חג המולד

25.12.23

שני י"ג בטבת

 

חופשת הסמסטר

26.1.24 עד 26.02.24

חזרה ללימודים: 29.02.24

לא תקף למחזור י - ראו לו"ז למחזור

באוניברסיטה: 22.1.24 עד 10.3.24

ייתכנו שיעורי השלמה לפי הצורך

פורים

24-25 במרץ 2024

יום ראשון- שני  י"ד- ט"ו באדר ב

 

פסח

14-29 באפריל 2024

מיום ראשון, ו' בניסן, עד יום שני, כ"א בניסן

 

יום העצמאות

13-14 במאי 2024

 שני-שלישי ה'- ו' באייר

 

שבועות

11-12 ביוני 2024

שלישי-רביעי ה' ו' בסיוון

 

סיום סמסטר ב

1.7.24

שני כ"ה בסיוון

 

סמסטר קיץ עד 15.7.24. ראו את לוח מועדי א' לחודש יולי. מועדי ב' יתקיימו בספטמבר.  
 

 

 


לוח שנה אקדמי

מעבר ללוח שנה אקדמי - האוניברסיטה העברית (לתלמידים הלומדים קורסים בפקולטה)

 
 
 
 

 

לוח בחינות תשפ"ד

לוח בחינות  תשפ"ד  

סמסטר ב

בחנים

ממפי"ס: 28.3.24, 30.5.24

מבחני סיום

מועדי א

מתמטיקה דיסקרטית (49680)  -  15.7.24

ממפי"ס (49677) -  21.7.24

מכניקה ויחסות פרטית (77100)  -  15.7.24 בשעה 10:00, מעבדות בלמונטה

אינפי 1 (80137) - 21.7.24 בשעה 10:00, מעבדות בלמונטה

חשמל ומגנטיות (77099)  - 22.7.24

מועדי ב יתקיימו במחצית השניה של חודש ספטמבר. במחצית הראשונה יתקיימו מפגשי למידה לקראת מועד ב.

 

 

 

 

 

כללים ותקנות

 

 

כללים ותקנות תכנית אודיסיאה  - האוניברסיטה העברית

 

*התקנון כתוב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחס לכל המינים

 

קבלה לתוכנית אודיסיאה

תכנית אודיסיאה פתוחה להרשמה לתלמידי כיתות ח' מבתי הספר המוכרים על ידי משרד החינוך. תהליך הקבלה מורכב משלושה שלבים. על מנת להתקבל יש לגשת ולעבור את שלושתם. מדי שנה יפורסמו מועדי המבחנים המדויקים. למידע נוסף על תהליך הקבלה, ראו אתר המעבדות ע"ש בלמונטה ואתר מדעני העתיד.

 

רישום ותשלום

תכנית אודיסיאה הינה תכנית המסובסדת ברובה הגדול על ידי קרן מיימונידיס ומשרד החינוך. ההשתתפות העצמית של הורי התלמידים עומדת על 2000 ש"ח לשנה ו-500 ש"ח ללימודי הקיץ.

הנחות עובד אוניברסיטה

לא יינתן על ידי האוניברסיטה סבסוד נוסף על הקיים עבור שכר הלימוד בתכנית.

החזר במקרה של פרישה מהלימודים

  • במקרה של פרישה מהלימודים בתכנית עד לסוף סמסטר א, תוחזר מחצית משכר הלימוד.
  • במקרה של פרישה במהלך החודש הראשון לתחילת הלימודים האקדמיים, יוחזר מלוא שכר הלימוד.
  • סדנת הקיץ הממיינת, המהווה את השלב השלישי בתהליך המיון, טרם תחילת הלימודים בתכנית, מתקיימת בתשלום. תשלום זה לא יושב, בין אם התלמיד התקבל לתכנית ובין אם לאו, וכן ללא קשר לבחירת התלמיד שלא להשתתף בתכנית במקרה שהתקבל אליה. תלמיד שנרשם לסדנת הקיץ ולא הופיע או בחר לעזוב במהלכה לא יהיה זכאי להחזר.

מלגות

ניתן להגיש בקשה למלגה. קבלת המלגה הינה בהתאם לתנאים שקבע משרד החינוך ומטה מדעני העתיד.

דרישות והתנהלות

תכנית אודיסיאה הנה תכנית אקדמית, הדורשת מתלמידיה השקעה של זמן ומאמץ ומעניקה להם מעטפת תומכת, המסייעת לעמידה באתגרים הכרוכים בלימודים.

לוח שנת הלימודים

  • הלימודים יתקיימו בימים שני וחמישי בין השעות 15:00 -19:00. תכנית הלימודים תפורסם בתחילת כל שנה אקדמית באתר המעבדות ע"ש בלמונטה ותפרט את הקורסים  הנלמדים בכל אחת מארבע שנות הלימוד בתכנית. כמו כן יפורסמו מועדי מבחנים חשובים בתחילת כל סמסטר.
  • החופשות בתכנית אודיסיאה מבוססות על לוח השנה האקדמי של האוניברסיטה העברית ומתחשבות במידה מסוימת גם בלוח החופשות של משרד החינוך. יש להתעדכן באתר המעבדות ע"ש בלמונטה באשר ללוח החופשות של התכנית, אשר יפורסם בתחילת כל סמסטר.
  • שיעורי השלמה, מעבדות ומפגשים נוספים לפי הצורך ייקבעו בתיאום בין המרצה לקבוצה, וזאת בנוסף על השיעורים השוטפים.
  • סמסטר הקיץ מתקיים בשבועיים הראשונים לאחר תום סמסטר ב' ומהווה חלק בלתי נפרד מהלימודים בתוכנית.

היעדרויות והשלמות

חובת נוכחות בשיעורי התכנית הינה 85%, כלומר, מותרת היעדרות משיעור אחד מ-8 לכל היותר. על התלמיד להגיש בקשה להיעדרותו במייל למנהלת התוכנית בטרם השיעור. על התלמיד מוטלת האחריות להשלים את החומר שהפסיד בעקבות היעדרותו.

חובות לימודיות

  • על תלמידי התוכנית להשתתף בכל הקורסים (לקרדיט אקדמי ושלא לקרדיט) הניתנים במסגרת התכנית, ולקבל ציון "עובר" (60) לכל הפחות בכל אחד מהם. תלמיד שיסיים קורס בציון נכשל לא יוכל להמשיך בלימודיו בתוכנית.
  • בכל אחד מהקורסים ייקבעו חובות לימודיות, כגון השתתפות במעבדות, הגשת תרגילים וכדומה. באחריות התלמידים לוודא כי הבינו את דרישות מרצה הקורס וכי הם עומדים בדרישות אלה.

התנהגות

תלמידי התוכנית נדרשים לרמה גבוהה של ריכוז ומשמעת. תלמיד שיפגין בעיות התנהגות חוזרות, הפוגעות בסביבתו וביכולתו ללמוד, לא יורשה להמשיך את לימודיו בתוכנית.

פעילויות נוספות

התכנית כוללת פעילויות נוספות מלבד הלימודים השוטפים. פעילויות אלה כוללות סמינר ארצי שנתי, הנמשך יומיים או שלושה, השתלמויות במעבדות וימי גיבוש. בשנה האחרונה ללימודים בתכנית מתקיימת נסיעה בת שבוע למאיץ החלקיקים בסרן. פעילויות אלה הן חלק מדרישות התוכנית וההשתתפות בהן היא חובה.

תקשורת תלמידים והורים עם הצוות

הקשר הישיר בין צוות אודיסיאה לתלמידי התכנית מהווה חלק מהעצמת התלמידים בתכנית והכנתם ללימודים אקדמיים. בנוסף, מתקיים שיתוף פעולה עם ההורים ובתי הספר.

  • מטלות התלמידים, ציוניהם, מועדים למפגשים מיוחדים וכדומה יימסרו ישירות אליהם באמצעות המודל (פלטפורמה ללמידה מקוונת) ו/או מייל. באחריות התלמידים לבדוק את המייל שמסרו לצוות התוכנית בעת הרשמתם, ואת אתרי הקורסים הרלוונטיים על מנת להישאר מעודכנים במטלותיהם.
  • שיחות אישיות שנתיות יתקיימו ביוזמת הצוות עם כלל התלמידים.
  • יתקיים קשר שוטף עם ההורים ביוזמת הצוות, על מנת להעביר לידיעתם נקודות חשובות הנוגעות לפעילות התוכנית, באמצעות תכתובות ומפגשים שנתיים קבוצתיים ואישיים.
  • בנוסף לקשר היזום מצד הצוות, מוזמנים התלמידים והוריהם ולפנות ולשתף את הצוות בכל בעיה. ניתן לקבוע פגישה עם צוות התוכנית, כולל יועצת חינוכית, לפי הצורך.

קשר עם בתי הספר

תכנית אודיסיאה מתקיימת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך ותלמידיה הם תלמידים במערכת החינוך.

  • תלמיד אודיסיאה חייב להיות רשום כתלמיד בבי"ס המוכר על ידי משרד החינוך. משרד החינוך אינו מאשר לתלמידי החינוך הביתי להשתתף בתכנית.
  • במקרה שלימודיו בתכנית מתנגשים עם שעות הלימוד בבית הספר, על התלמיד לקבל את הסכמת ביה"ס להשתתפותו בתוכנית ולהסביר כיצד ישלים את החומר.
  • כל אחד מבתי הספר המשתתף בתוכנית אקדמיה בתיכון ימנה איש צוות אשר ישמש כרכז התוכנית בבית הספר, ואליו יפנה התלמיד בשאלות לגבי הממשק בין בית הספר והתכנית.
  • תלמידי אודיסיאה מחויבים בהשתתפות בפעילויות מיוחדות של בית הספר, כגון טיולים שנתיים, ובאחריותם להשלים את החומר הנלמד בתכנית לפי הצורך.
  • ביה"ס יעניק יום חופש לתלמיד הנבחן במבחן סופי בקורס אקדמי (לא כולל קורסים פנימיים שאינם מקנים נ"ז), ביום המבחן וביום שלפניו, ולא יותר מ-6 ימי חופשה בסמסטר.
  • יש לעדכן את צוות התוכנית במקרה של מעבר בי"ס במהלך התוכנית או בין מועד ההרשמה למועד תחילת הלימודים.
     

תכנית אקדמיה בתיכון

תכנית אקדמיה בתיכון מאפשרת לתלמידי אודיסיאה לקבל ציון בגרות ב- 5 יחידות במתמטיקה ובפיסיקה בהתבסס על ציוניהם בקורסים בתכנית, ללא צורך לגשת לבחינות הבגרות בפועל, ועל פי תכנית המרה, הכוללת בונוסים שנקבעו מראש. המשתתפים בתוכנית אקדמיה בתיכון, באישור ביה"ס בלבד, אינם מחויבים להשתתף בשיעורי מתמטיקה ופיסיקה בבית הספר, החל מתחילת כיתה י"א. למידע מלא על המרת הציונים ראו באתר משרד החינוך.

במהלך השנה הראשונה ניתנים שני קורסי מבוא במתמטיקה שמספריהם בשנתון 80305 80306 (החל מתשפ"ד יינתן הקורס 49680 במקום 80305 והנוהל יתעדכן בהתאם). ציון ממוצע 80 בקורסים אלה הינו תנאי להשתתפות בתכנית אקדמיה בתיכון במקצוע המתמטיקה ובמקצוע הפיסיקה. ועדת ההיגוי של משרד החינוך תוכל לדון במקרים בהם קיבל התלמיד ציון הנמוך מ 80 בלא יותר מ 3 נקודות ולהחליט האם, על אף שאינו עומד בציון הסף, יוכל התלמיד להשתתף בתכנית אקדמיה בתיכון.

לכל אחד מבתי הספר רכז תכנית אקדמיה בתיכון שיעמוד  בקשר עם צוות התכנית.

חשוב לציין שחומר הלימודים בתכנית שונה מהחומר הנלמד לבגרות בכיתת הלימוד בבית הספר. תלמידי אודיסיאה המעוניינים בכך יכולים לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה במסגרת ביה"ס בכיתה י׳ באופן שיגשו למתכונות ביחד עם יא׳ ויב׳, במידה ואין הדבר יוצר עליהם עומס מיותר.

תלמיד העומד בדרישות הסף והמעוניין להשתתף בתכנית אקדמיה בתיכון מחוייב ללמוד בכיתת הלימוד עד תום כיתה י׳. התלמיד יקבל החלטה בכיתה יא׳ באשר להמרת הבגרות בציוניו בקורסים ויודיע לצוות אודיסיאה  על החלטתו. על התלמיד להעביר מכתב לאישור ההמרה על ידי רכז בית הספר.

במקרה שתלמיד ביקש המרה והחליט, בנוסף, לגשת לבחינת הבגרות, משרד החינוך יבחר את הציון הגבוה מבין השניים.

 

מעמד התלמידים באוניברסיטה

 

הטבות

תלמידי התכנית הינם סטודנטים במעמד מיוחד. הם מקבלים כרטיס סטודנט, המקנה הנחות סטודנט במקומות המעניקים הנחות אלה, לדוגמה בבתי קולנוע. עם זאת, התלמידים אינם זכאים להטבות אגודת הסטודנטים, כגון הנחה במרכז הספורט קוסל. זאת משום שעל פי נהלי אגודת הסטודנטים, אינם יכולים להיות חברים בה, בהיותם תלמידים.

השתתפות בקורסים מחוץ לתכנית

לאחר שהראו הצטיינות בלימודיהם בתוכנית, יוכלו תלמידים המעוניינים בכך לבקש לקחת קורסים בפקולטה בתחום המדעים המדויקים. מקומם של התלמידים בקורסים הוא על בסיס מקום פנוי.

  • קורסים נוספים יאושרו לתלמידים בעלי הישגים גבוהים, אשר ממוצע ציוניהם במתמטיקה מעל 90 ובפיסיקה מעל 85. מקרים מיוחדים יידונו באופן פרטני. תלמידים שאינם עומדים בדרישות הסף ללקיחת קורסים נוספים יכולים לבקש להרשם לקורס המקביל בפקולטה על מנת לשפר ציון בקורסים של אודיסיאה בהם קיבלו ציונים נמוכים.
  • על התלמיד לוודא כי הוא עומד בדרישות הקדם של הקורס, וכן להביא אישור מבית הספר שההשתתפות בקורס אינה מהווה פגיעה בלימודיו בבית הספר.
  • לאחר שאושרה השתתפות התלמיד בקורס על-ידי צוות התכנית והאחראי על תלמידי התיכון באוניברסיטה, תקצה מזכירות החוג הרלוונטי מקום לתלמיד בקורס, וצוות התוכנית ירשום את התלמיד לקורס.
  • לאחר מכן על התלמיד לאשר את מערכת הלימודים, במערכת הרישום-נט (קישור ישלח לתלמיד). תלמיד שלא יעשה זאת לא יוכל להשתתף בקורסים שבחר לקחת ואלו לא יישמרו עבורו.
  • ההשתתפות בקורסים נוספים אינה כרוכה בתשלום נוסף.
  •  

לימודי המשך כסטודנטים

  • לאחר סיום כיתה י"ב ועד הגיוס, יוכלו תלמידים שירצו בכך להמשיך לקחת קורסים בפקולטה כסטודנטים במעמד מיוחד. מקרים אלה יידונו באופן פרטני. לאחר מכן, יהיה עליהם להירשם ולהתקבל כסטודנטים מן המניין.
  • פסיכומטרי: חובת פסיכומטרי חלה על תלמידי התכנית בבואם להירשם כסטודנטים בן המניין באוניברסיטה, אלא אם דרישות החוג ציינו אחרת, או אם התלמיד יתקבל באפיק מעבר כמתואר בהמשך.
  • משך השנים בהן ישמרו נקודות הזכות (נזי"ם): לפי כללי החוג והקורס הספציפי. כל עוד הקורס מופיע בשנתון וכולל את הסילבוס שהתלמיד למד בעבר – הנזי"ם יוכרו לו לתואר, מותנה באישור ועדת ההוראה של הפקולטה.
  •  הנזי"ם יוכרו לתואר הרלוונטי לפי הכללים המקובלים בכל יחידה בעת חידוש הלימודים. אם הקורס חופף את התכנים הנלמדים לתואר, היחידה תכיר בו אלא אם יש שיקול אקדמי לנהוג אחרת (כגון שינוי מהותי בהרכב התואר או הסילבוס). אחרת, יוכרו הקורסים במסגרת קורסי הבחירה או אבני פינה לפי שיקול דעת החוג. ניתן יהיה להכיר בקורסים כאבני פינה עד למגבלה של 4 נ"זים לכל תחום דעת, כמוגדר בתקנון אבני פינה.

 

קבלה של בוגרי אודיסיאה לאוניברסיטה באפיק מעבר

בתום 4 שנות הלימוד בתכנית, היה ויבקש התלמיד להירשם לאוניברסיטה יוכל להתקבל לשנה ב' במסלול אפיק מעבר. מסלול זה מאפשר לתלמידים שלמדו היקף מסוים של נקודות זכות שלא כסטודנטים מן המניין באוניברסיטה העברית (למשל,  באוני' הפתוחה או באודיסיאה) להתקבל על סמך ציוניהם להמשך התואר כסטודנטים מן המניין באוניברסיטה העברית (קבלה ללא פסיכומטרי). קבלה באפיק זה מוגבלת לאותם חוגים שלמדו בתכנית. ראו מידע נוסף על אפיק מעבר כאן

  • תלמיד שצבר היקף של 45 נ"ז ופטור באנגלית יקבל מעמד של בוגר שנה א' )גם מבחינת הקורסים שיפתחו לו במערכת וגם במעמד לפרס דיקן/הצטיינות ושאר הפרסים לסטודנטים בתואר ראשון( ויתקבל ישירות לשנה ב' לתואר בחוגים הרלוונטיים במידה ויעמוד בתנאי הקבלה לשנה ב' בחוג.
  • על התלמיד לפנות לחוג שאליו הוא רוצה להתקבל, על-מנת להמשיך לימודיו תחת החוג הרלוונטי.
  • הליך הקבלה נעשה בפקולטה, לפי ציוני שנה א', ללא צורך בפסיכומטרי ובתעודת בגרות.

ראו נהלים ופרטים נוספים הקשורים לתלמידי תיכון כאן

מידע ופרטיות

על פי נהלי משרד החינוך, פרטי התלמידים הנמסרים לצוות התוכנית חסויים ולא יועברו לגורם שלישי מחוץ לאוניברסיטה ולמרכז מדעני העתיד ללא הסכמת הורי התלמידים. מספרי טלפון וכתובות מייל של התלמידים והוריהם ישותפו בין ההורים והתלמידים על מנת לאפשר יצירת דפי קשר, קבוצות באפליקציות מסרים וכדומה.

שימוש בצילומים ברשתות חברתיות

במהלך ההשתתפות בתכנית ובעיקר במסגרת פעילות חברתית אנו נוהגים לצלם צילומים חווייתיים של התלמידים, אשר מועלים לרשתות החברתיות. יש לשים לב, כי כבר בעת ההרשמה לתכנית נדרשים הורי התלמידים לאשר, או לא, שימוש בצילומים בידי האוניברסיטה ומרכז מדעני העתיד.

 

 

 

 

לוגו אודיסיאה

סטודנטים באודיסיאה אומרים ש....

 

 

 

  • מאיה קלנג מחזור ג' אומרת ש...

 

 

 

  • רחלי פאר מחזור ו׳ אומרת ש... 

 

 

 

קיץ

הדף יעודכן לקראת פתיחת סמסטר קיץ

חומרי לימוד למועמדים

הדף יעודכן עם פתיחת סדנת המיון

תכנית אקדמיה בתיכון

תכנית אקדמיה בתיכון מאפשרת לתלמידי אודיסיאה לקבל ציון בגרות ב-5 יחידות מתמטיקה ופיסיקה בהתבסס על ציוניהם בקורסים בתכנית, ללא צורך לגשת לבחינות הבגרות בפועל, ועל-פי תכנית המרה, הכוללת בונוסים שנקבעו מראש.

המשתתפים בתכנית אקדמיה בתיכון, באישור בית הספר בלבד, אינם מחוייבים להשתתף בשיעורי מתמטיקה ופיסיקה
בבית- הספר החל מתחילת כיתה י"א.

 

  • במהלך השנה הראשונה ניתנים שני קורסי מבוא במתמטיקה שמספריהם בשנתון 80305, 80306.
    ציון 80 בקורסים אלה הינו תנאי להשתתפות בתכנית אדקמיה בתיכון במקצוע מתמטיקה ו/או במקצוע פיסיקה.
     
  • ועדת ההיגוי של משרד החינוך תוכל לדון במקרים בהם קיבל התלמיד ציון הנמוך מ-80 בלא יותר משלוש נקודות ולהחליט האם, על אף שאינו עומד בציון הסף, יוכל התלמיד להשתתף בתכנית אקדמיה בתיכון.
     
  • לכל אחד מבתי הספר רכז תכנית אקדמיה בתיכון שיעמוד בקשר עם צוות התכנית.
     
  • חשוב לציין כי חומר הלימודים בתכנית שונה מהחומר הנלמד לבגרות בכיתת הלימוד בבית- הספר. תלמידי אודיסיאה המעוניינים בכך יכולים לגשת לבחינת הבגרות במתמטיקה במסגרת בית הספר בכיתה י', באופן שיגשו למתכונות ביחד עם תלמידי י"א-י"ב, במידה ואין הדבר יוצר עליהם עומס מיותר.
     
  • תלמיד העומד בדרישות הסף ומעוניין להשתתף בתכנית אקדמיה בתיכון מחוייב ללמוד בכיתת הלימוד עד תום כיתה י'. התלמיד יקבל החלטה בכיתה י"א באשר להמרת הבגרות בציוניו בקורסים ויודיע לצוות אודיסיאה על החלטתו. על התלמיד להעביר בשלב זה מכתב לאישור ההמרה ע"י רכז בית- הספר. במקרה שהתלמיד ביקש המרה והחליט, בנוסף, לגשת לבחינת הבגרות, משרד החינוך יבחר את הציון הגבוה מבין השניים.

 

מסלול אקדמיה בתיכון באוניברסיטה העברית

 

טבלת ההמרה מתמטיקה 5 יח"ל ירושלים (פתוח לרישום לתלמידי אודיסיאה בלבד)

המסלול מיועד לתלמידי אודיסיאה, בציון 80 בקורסים המקדימים: הכנה ללימודי מתמטיקה חלק א' 80306 וב' 80305

מקצוע בגרות

סה"כ יחידות בגרות

סמל שאלון בגרות

קורסים

% הציון לחישוב הציון הסופי

מספר קורסים

מתמטיקה

5

 

 

 

035581

הכנה ללימודי מתמטיקה א' (80306) (ללא נ"ז)  

 

30

 

 

 

 

30

 

 

 

 

הכנה ללימודי מתמטיקה ב'  (80305) (ללא נ"ז)   

 

 4

 

 

 

 

035582

חשבון אינפיניטסימלי  (80137) (7 נ"ז)   

20

 

תורת המספרים האלמנטרית (80697)     (4 נ"ז)

20

 

 
 

טבלת ההמרה פיסיקה 5 יח"ל ירושלים (פתוח לרישום לתלמידי אודיסיאה בלבד)

המסלול מיועד לתלמידי אודיסיאה, בציון 80 בקורסים המקדימים: הכנה ללימודי מתמטיקה חלק א' 80306 וב' 80305


מקצוע בגרות

סה"כ יחידות בגרות

סמל שאלון בגרות

קורסים

% הציון לחישוב הציון הסופי

מס' קורסים

פיסיקה

5

036-361

מכניקה ויחסות פרטית 77100 (7 נ"ז)

 

30

    2 קורסים

  2  מעבדות

036-371

חשמל ומגנטיות (77099)

( 6 נ"ז)

25

036-376

מעבדות בפיסיקה: מכניקה (77090) (ללא נ"ז)

15

 

 

036-283

מעבדות בפיסיקה: חשמל ומגנטיות קרינה חומר (77091)

30

 

 

 

טבלת ההמרה עבודת גמר בבקרת מערכות הנדסיות מגמת הנדסת מכונות 5 יח"ל ירושלים (פתוח לרישום לתלמידי אודיסיאה בלבד)

המסלול מיועד לתלמידי אודיסיאה, בציון 80 בקורסים המקדימים: הכנה ללימודי מתמטיקה חלק א' 80306 וב' 80305


מקצוע בגרות

סה"כ יחידות בגרות

סמל שאלון בגרות

קורסים

% הציון לחישוב הציון הסופי

מס' קורסים

בקרת מערכות הנדסיות

5

 

 

 

 

 

819589

הכנה לפרויקט בתחום הנדסת מכונות

 

 

2 קורסים          

פרויקטיסיאה פרויקט בתחום הנדסת מכונות

 
 

 

לקריאה נוספת אתר משרד החינוך

 

 

 

אלפא - מדעני העתיד

  
        

לוגו אלפא מעודכן



 

 

"אלפא" הינה תוכנית חדשנית לתלמידים מחוננים בחינוך העל יסודי (כיתות י' ו-יא), המאפשרת למשתתפים בה להשתלב בעולם המחקר המדעי העכשווי.

התכנית גובשה במטרה לענות על הצרכים הייחודיים של תלמידים מחוננים ומצטיינים  תוך כדי העשרת עולם הידע המדעי שלהם, חשיפתם למחקר מדעי ברמה גבוהה והקניית הכישורים הנדרשים לגיבוש מחקר מדעי עצמאי ועבודת מחקר ברמה אקדמית.

 

אלפא

 

 

התפישה העומדת בבסיס התוכנית היא להציע לתלמידים חוויה אינטלקטואלית משמעותית, בשילוב עם פעילות חברתית (כולל תמיכה רגשית) מתוך מטרה לאפשר להם להתפתח בו-זמנית בשני כיוונים אלו. עבודת המחקר אותה מבצעים וכותבים התלמידים במסגרת התכנית, יכולה להמיר בחינת בגרות באחד ממקצועות המדעיים המוגברים (5 יחידות לימוד) ו/או לעמוד בפני עצמה כמקצוע מוגבר.

התכנית כוללת שני מחנות קיץ(כולל לינה) ומפגשים שבועיים במשך שנת הלימודים. השתתפות בתכנית היא ללא תשלום.


 

 

 


 

מסגרת התכנית     

 תכנית "אלפא"  במעבדות בלמונטה באוניברסיטה העברית מיועדת לתלמידים הלומדים בכיתה ט'. התוכנית כוללת ארבעה שלבים:      

-מחנה קיץ ראשון בתום כיתה ט': במהלך שבועיים מרוכזים ייחשפו התלמידים לתחומי המדע השונים, יתנסו בעבודת המחקר, ישמעו הרצאות ויצאו לסיורים במעבדות המחקר האוניברסיטאיות. השנה מחנה הקיץ יתקיים בתאריכים 30/6-12/7/2024

בנוסף יהנו התלמידים מפעילויות חברתיות מגבשות ופיתוח מיומנוית המאה העשרים ואחת

 -שנת מחקר ראשונה במהלך כיתה י' : בשנה זאת יעסקו התלמידים במחקר מדעי חדשני ומתקדם באחת ממעבדות האוניברסיטה העברית (בקמפוסים השונים), בהנחיית סטודנט לתואר שלישי  

 -מחנה קיץ שני בתום כיתה י': במהלך שבעיים מרוכזים אלו יתקדמו התלמידים באופן מואץ בתהליך המחקר האישי, יתחילו בכתיבת עבודת הגמר ויהנו מפעילות חברתית עניפה      

 -שנת מחקר שנייה במהלך כיתה י"א : סיום כתיבת העבודה והגשתה    
 

 

 

מיון וקבלה לשנה"ל תשפ"ה

תהליך המיון והקבלה לתכנית ומועדי מבחני המיון למועמדים  תשפ"ה

 

שלב 1 - הרשמה לתוכנית

ההרשמה מתבצעת דרך אתר מרכז מדעני העתיד החל מיום 12.11.23 לרישום לחצו כאן

במהלך ההרשמה המועמדים נדרשים להעלות את המסמכים הבאים: 

1. גיליון ציונים/תעודה אחרונה מבית הספר.

2. זכאים לתוספת זמן במבחן נדרשים לצרף מכתב רשמי עם לוגו בית הספר עליו חתום/ה מנהל/ת בית הספר או ראש הוועדה הפדגוגית הבית ספרית המאשר מתן תוספת זמן במבחנים הבית ספריים, על פי החלטת הוועדה הבית ספרית, כנדרש בחוזר מנכ"ל.

3. עולים חדשים שעלו החל משנת 2016, וכן תושבים חוזרים שלא למדו בישראל לפחות 4 שנות לימוד מלאות, גם אם לא רצופות (החל מכיתה א') זכאים לתוספת זמן. יש לצרף תעודה/מסמך בהם רשום שהמועמד/ת עולה/תושב חוזר כולל תאריך העליה/חזרה לארץ).

במידה ויש צורך להעלות/להשלים מסמכים לאחר שכבר בוצעה ההרשמה לחצו כאן.

 

מפגש חשיפה: 
מפגש החשיפה לקראת שנה"ל תשפ"ה יתקיים ביום רביעי 3.1.24 כ"ב בטבת תשפ"ד, בשעה 18:00. המפגש יתקיים באולם קנדה, האוניברסיטה העברית בירושלים, קמפוס ע"ש אדמונד י' ספרא, בגבעת רם.
 

 

שלב 2 - מבחן המיון של מדעני העתיד (מבחן ארצי)

כל הנרשמים לתוכנית יוזמנו למבחן ארצי שיועבר ע"י המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו).

המבחן יתקיים ביום שישי 2.2.24, כ"ג בשפט תשפ"ד בשעה 9:00, באוניברסיטה העברית, קמפוס אדמונד י. ספרא גבעת רם ירושלים.

תלמידים שיעברו בהצלחה את מבחן המיון הראשון יקבלו הודעה לתיבת הדוא"ל ויזומנו לשלב הבא.

 

שלב 3 - מרכז הערכה

לשלב זה יזומנו מועמדים שעברו בהצלחה את מבחן מדעני העתיד, והוא יכלול מבחן אקדמי בכתב, הצגת מאמר וראיון אישי.

מרכז ההערכה לתוכנית אלפא יתקיים במהלך חודש מאי 2024, באוניברסיטה העברית, קמפוס אדמונד י. ספרא, גבעת רם ירושלים.

לקראת מרכז ההערכה נקיים מפגש זום ובו נסביר על מהלך היום ונענה על שאלות. (מועד טרם נקבע).

 

שלב 4 - מחנה קיץ

תלמידים שעברו בהצלחה את מרכז ההערכה יוזמנו למחנה הקיץ, שיתקיים בסוף כיתה ט' בין התאריכים 30.6.24-12.7.24, ויימשך שבועיים. (כולל לינה). המחנה מהווה שלב מיון לתוכנית והנוכחות בכל ימי המחנה היא חובה. במהלך המחנה יוקדש זמן להיכרות ולגיבוש הקבוצה, לחשיפה לתחומי מחקר ולסוגיות מרכזיות בתחומי מדעי הרוח והחברה, בקמפוס ומחוצה לו.

תלמידים שיסיימו בהצלחה את מחנה הקיץ ויעמדו בכל הדרישות והמטלות, יתקבלו לתוכנית!

 

 

פרסומים וזכיות

 

  • מיכאל קינן, תלמיד מחזור ב', פותח את מליאת הנשיא, של כנס חבר הנאמנים לציון 100 שנות מצויינות באוניברסיטה העברית

 

___________________________________________________________________________________________________________

 

  • בתחרות INTEL ISEF 2017 שהתקיימה בלוס אנג'לס, זכה גונן צימרמן  במקום השלישי בעולם בקטגוריית מתמטיקה על מחקרו "פולינומים אורתונורמלים ותנאי נוואי הדו-מימדי" ובפרס ששוויו 1000 $ וזאת בנוסף לזכייתו בציון לשבח (Honorable Mention) בטקס הSpecial Awards מטעם American Mathematical Society.

 גונן צימרמן, מצור יגאל, תלמיד כיתה י"א מהכפר הירוק ע"ש לוי אשכול ברמת השרון הציג מחקר חדשני וייחודי בתחום המתמטיקה עמו זכה במקום הראשון בתחרות מדענים ומפתחים צעירים לשנת 2017 שמנהל המוזיאון למדע ע"ש בלומפילד. גונן צימרמן הוא תלמיד תכנית 'אלפא' של האוניברסיטה העברית בירושלים ואת מחקרו ביצע במסגרת התכנית בהנחייה של פרופ' יונתן ברויאר מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

התחרות הינה חלק מתוכניות המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי לעידוד ושיתוף פעולה בין מדענים צעירים באירופה וישראל, ושל התחרות העולמית היוקרתית אינטל אייסף Intel-ISEF בארה"ב. התחרות נתמכת על ידי משפחת גורן-מונטי-פרארי באמצעות The Jerusalem Foundation ומשרד החינוך – מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע והיא מתקיימת בשיתוף עם האקדמיה הלאומית למדעים, האיחוד האירופי וחברת Intel Israel. הנבחרת הישראלית מנתה 10 בני נוער מכל רחבי הארץ, השתתפה בתחרות העולמית שהתקיימה השנה בלוס אנג'לס והתמודדה מול 1,800 בני נוער מ75 מדינות ברחבי העולם.

גונן צימרמן

_______________________________________________________________________________________________________

 

  •  איתי עדן, תלמיד מחזור א', עשה פרוייקט במעבדה הפליאומגנטית שבמכון למדעי כדה״א בהנחייתה של הדוקטורנטית יעל אברט בנושא תיארוך ארכיאומגנטי של מבנה שרוף בתל מגידו. הפרוייקט זכה במקום הראשון בארץ בתחרות מדענים צעירים שהתקיימה שנה שעברה
    https://campaign.huji.ac.il/blog-node/alpha-students-win-big

    איתי נבחר לייצג את ישראל בתחרות מדענים צעירים בינ״ל שהתקיימה בדבלין בחודש שעבר והוא זכה בפרס  מאוד מכובד (!) :
    https://eucys2018.com/project_details?id=123

איתי עדן

________________________________________________________________________________________________________

 

  • תלמידי מחזור ג' מציגים פוסטרים בכנס ננוטכנולוגיה NANO.IL 2018

 

רותם        עומר          אריאל     

__________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

כותבים עלינו

כותבים עלינו ש...

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

________________________________________________________________________________________________________

 

_______________________________________________________________________________________________________

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

  • הצצה למחנה הקיץ של תכנית אלפא- בתכנית של פולה וליאון

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

  • נועה יפה תלמידת התכנית 'אלפא' מתראיינת ל'אנשים'

 

 

_________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

אידאה - מדעני העתיד

            IDEA                   

 

תכנית אידאה למחקר במדעים ההומניסטיים



 

תוכנית חדשנית מבית מרכז מדעני העתיד, בשיתוף האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידות ולתלמידים מצטיינים ומחוננים בכיתות י'-יא', המגלים עניין וסקרנות בתחומי מדעי הרוח, החברה והאומנויות. תלמידים שמתקבלים לתוכנית משתתפים בה במשך שנתיים, במהלכן הם נחשפים לעשייה אקדמית-מחקרית בתחומים הומניסטיים ומפתחים חשיבה ביקורתית עכשווית בתחומים שונים הקשורים בתהליכים חברתיים ותרבותיים, פוליטיים וכלכליים. התוכנית משלבת תכנים ושיטות אקדמיות מעשירות, לצד פעילות חברתית משמעותית מגוונת. משתתפי התוכנית מגישים עבודת מחקר עצמאית במדעי הרוח והחברה, תוך ליווי והנחייה של חוקרים וחוקרות מובילים בתחום. תלמידים שמשלימים את הדרישות מקבלים על עבודתם בגרות בהיקף 5 יח"ל, וכן הכרה ב-2 נ"ז באוניברסיטה העברית. 

 

התוכנית פועלת בשיתוף פעולה הדוק בין מעבדות בלמונטה באוניברסיטה העברית לנוער בקמפוס גבעת רם, ובין הפקולטות למדעי הרוח והחברה בקמפוס הר הצופים. השילוב בין הניסיון המצטבר בהפעלת תוכניות מצוינות באוניברסיטה העברית לנוער ובין הידע הנרחב בפקולטות, מוביל ליצירת תוכנית המטפחת את הדור הבא של אנשי אקדמיה ומובילי הדעה בארץ.  

 

הרשמה:

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה תיפתח בתאריך 12.11.23 ותסתיים ביום  14.1.24. להרשמה לחצו כאן


מפגש חשיפה: 

מפגש החשיפה לקראת שנה"ל תשפ"ה יתקיים ביום רביעי 3.1.24 כ"ב בטבת תשפ"ד, בשעה 18:00. המפגש יתקיים באולם קנדה, האוניברסיטה העברית בירושלים, קמפוס ע"ש אדמונד י' ספרא, בגבעת רם.

 

קהל היעד:

תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים בוגרי כיתה ט', המעוניינים להרחיב אופקים, להיחשף לאתגרים אינטלקטואליים ולרכוש כישורי לימוד ומחקר ברמה אקדמית בתחומי מדעי הרוח, החברה והאמנויות.
 

מטרות התוכנית:

  • לפתח את כישורי התלמידים והתלמידות בתחומים השונים הנדרשים למחקר ברמה אקדמית
  • לבצע עבודת מחקר אישית ברמה גבוהה
  • לגבש קבוצת חוקרים צעירה ואיכותית שתהיה מעורבת הן במחקר אקדמי והן בחברה כעתודה של אזרחים מובילים לעתיד
     

 

 

 

 



 


 

אידאה

 

 

 

 

הרצאה של ד"ר דקל שי שחורי "על אידאות, אידיאולוגיות ואידיליות בחברה ובתרבות" (ראו דקה 25 בסרטון).

ההרצאה ניתנה במסגרת כנס תוכנית אידיאה ינואר 21, בשיתוף אוניברסיטת תל אביב לנוער

 

מבנה התוכנית

מבנה תוכנית אידיאה באוניברסיטה העברית לנוער

סוף כיתה ט'- מחנה קיץ ראשון 

מחנה הקיץ הראשון ימשך שבועיים ויתקיים בבית ברטר – מעונות בקמפוס, באוניברסיטה העברית לנוער בירושלים. המחנה ישמש לגיבוש הקבוצה ולחשיפה משמעותית לתחומי מחקר ולשאלות יסוד בתחומי מדעי הרוח וחקר החברה והתרבות. במחנה יוצגו לתלמידים גישות דיסציפלינריות שונות בתחומי מדעי הרוח והחברה וזאת דרך הוראה אקדמית ומעשית, מפגשים עם חוקרים וחשיפה לעולם המחקר, סיורים וביקורים במוסדות שונים.

במקביל תתקיים פעילות חברתית מעמיקה ומשמעותית לגיבוש קבוצת הלומדים.

 

כיתה י' - שנת מחקר ראשונה 

במהלך השנה הראשונה כל תלמיד יבחר נושא למחקר אישי במדעי הרוח, החברה או האומנויות, על פי העדפותיו ונטיות ליבו, וינסח שאלת חקר, כבסיס עליו יתפתח מהלך המחקר. את התלמידים ילוו רכזים קבוצתיים ומנחים מקצועיים אישיים מתוך האקדמיה, על מנת להקנות לתלמידים את הכלים לערוך את המחקר האקדמי באופן מובנה ואיכותי.

 

מפגשים בקמפוס יתקיימו אחת לחודש ויכללו תכנים אקדמיים וחברתיים. במפגשים יתקיים לימוד קבוצתי מעמיק, מתוך מטרה להעניק הכשרה הומניסטית רחבה ככל האפשר. בכל מפגש תתקיים גם פעילות חברתית מעשירה לטיפוח מיומנויות של התנהגות מנהיגותית ולשם העמקת הקשר בין חברי הקבוצה. לקראת אמצע כיתה י' יתחילו התלמידים להתקדם בשאלת החקר בליווי המנחים האישיים, תוך מתן דגש על גישות וכלים למחקר איכותני במקצועות ההומניסטיים, ניתוח טקסטים ופיתוח מיומנויות ראשונות של כתיבה מדעית.

 

סוף כתה י' - מחנה קיץ שני 

מחנה הקיץ השני יימשך גם הוא שבועיים והנוכחות בו היא חובה. במחנה זה יינתן דגש על התקדמות במחקר האישי ובכתיבת עבודת הגמר תוך שיפור מיומנות הצגת המחקר ומתן ביקורת למחקרי עמיתים. גם כאן הפעילות החברתית היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית והיא תלווה את המחנה הן במטרה להעמיק את הקשר בין חברי הקבוצה, והן במטרה לחזק את השייכות לקהילת אידיאה ולקהילה הישראלית בכלל.

 

כיתה יא'- שנת מחקר שנייה 

במהלך שנה זו ימשיכו התלמידים את עבודת המחקר שלהם, בהנחיית המנחה האישי והרכזים הקבוצתיים, תוך קיום מפגשים חודשיים באוניברסיטה העברית. התלמידים יעסקו בכתיבה המדעית עד לכדי הגשת עבודת חקר גמורה שתעבור שיפוט פנימי ע"י המנהל/ת האקדמי/ת והמנהל/ת הפדגוגי/ת לפני שתוגש למשרד החינוך. בנוסף, יתקיימו מפגשים קבוצתיים וסמינרים דו יומיים שיתמקדו בהקניית מיומנויות שונות וכן בפעילות חברתית וחווייתית.

בסיום השנה ועם הגשת כל עבודות הגמר, יתקיים טקס סיום חגיגי שיכלול את הצגת המחקרים בהשתתפות התלמידים ומשפחותיהם.

 

כתה יב'- שנת המשך

תלמידים אשר הגישו את עבודת הגמר בזמן יוכלו להשתלב במסלול שנת יב' בתוכניות שונות. בין היתר יוכלו להגיש את העבודות לתחרויות נבחרות בארץ ובעולם, להשתתף בסמינרים ייעודיים שיאורגנו על ידי החוגים השונים בהומניסטיקה, לקחת חלק בימי עיון ובסמינרים על-פי נושא עבודת המחקר שלהם, כמו גם באירועי שיא שונים באוניברסיטה.

מיון וקבלה לשנה"ל תשפ"ה

תהליך המיון לתוכנית אידיאה:

שלב 1 - הרשמה לתוכנית

ההרשמה מתבצעת דרך אתר מרכז מדעני העתיד החל מיום 12.11.23 ותסתיים בתאריך 14.1.24. לרישום לחצו כאן

במהלך ההרשמה המועמדים נדרשים להעלות את המסמכים הבאים: 

1. גיליון ציונים/תעודה אחרונה מבית הספר.

2. זכאים לתוספת זמן במבחן נדרשים לצרף מכתב רשמי עם לוגו בית הספר עליו חתום/ה מנהל/ת בית הספר או ראש הוועדה הפדגוגית הבית ספרית המאשר מתן תוספת זמן במבחנים הבית ספריים, על פי החלטת הוועדה הבית ספרית, כנדרש בחוזר מנכ"ל.

3. עולים חדשים שעלו החל משנת 2016, וכן תושבים חוזרים שלא למדו בישראל לפחות 4 שנות לימוד מלאות, גם אם לא רצופות (החל מכיתה א') זכאים לתוספת זמן. יש לצרף תעודה/מסמך בהם רשום שהמועמד/ת עולה/תושב חוזר כולל תאריך העליה/חזרה לארץ).

במידה ויש צורך להעלות/להשלים מסמכים לאחר שכבר בוצעה ההרשמה לחצו כאן.

 

שלב 2 - מבחן המיון של מדעני העתיד (מבחן ארצי)

כל הנרשמים לתוכנית יוזמנו למבחן ארצי שיועבר ע"י המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו).

המבחן יתקיים ביום שישי 2.2.24, כ"ג בשפט תשפ"ד, באוניברסיטה העברית לנוער, קמפוס אדמונד י. ספרא בגבעת רם ירושלים.

תלמידים שיעברו בהצלחה את מבחן המיון הראשון יקבלו הודעה לתיבת הדוא"ל ויזומנו לשלב הבא.

 

שלב 3 - מרכז הערכה

לשלב זה יזומנו מועמדים שעברו בהצלחה את מבחן מדעני העתיד, והוא יכלול מבחן אקדמי בכתב, הצגת מאמר וראיון אישי.

מרכז ההערכה לתוכנית אידיאה יתקיים ביום ראשון 19.5.24, י"א באייר תשפ"ד, באוניברסיטה העברית לנוער, קמפוס אדמונד י. ספרא, גבעת רם ירושלים.

לקראת מרכז ההערכה נקיים מפגש זום ובו נסביר על מהלך היום ונענה על שאלות. (מועד טרם נקבע).

 

שלב 4 - מחנה קיץ

תלמידים שעברו בהצלחה את מרכז ההערכה יוזמנו למחנה הקיץ, שיתקיים בסוף כיתה ט' בין התאריכים 21.7.24-2.8.24, ויימשך שבועיים. (כולל לינה). המחנה מהווה שלב מיון לתוכנית והנוכחות בכל ימי המחנה היא חובה. במהלך המחנה יוקדש זמן להיכרות ולגיבוש הקבוצה, לחשיפה לתחומי מחקר ולסוגיות מרכזיות בתחומי מדעי הרוח והחברה, בקמפוס ומחוצה לו.

תלמידים שיסיימו בהצלחה את מחנה הקיץ ויעמדו בכל הדרישות והמטלות, יתקבלו לתוכנית!

לפניות ובירורים

לפניות ובירורים:

סיגל קליין, רכזת תוכנית אידיאה, האוניברסיטה העברית לנוער

מייל: idea@savion.huji.ac.il

טלפון: 054-2452452 או 02-6586995

ניתן לפנות גם בוואטסאפ

כותבים עלינו ש...

 

IDEA                                         מדעני העתיד

 

 

 

   
אידיאה כדור הארץ הפעולות שצריך לעשות כדי להציל את כדור הארץ
לכתבה המלאה ב- ynet
   

   
צעירים שמגלים עניין אידיאה הצעירים שמגלים עניין במדעי הרוח
לכתבה המלאה ב- ynet
   

 

   
אידיאה מחאת המוזיקה האם יש מוזיקת מחאה בישראל?
הרצאה מצולמת של תמר קרסיק (מחזור ב')
לכתבה המלאה ב-mako
   

 

 

 

אידיאה הודיה אלגאווי

  הודיה אלגאוי, נעים להכיר!

  ת.ז. של הודיה (מחזור ב') באתר מרכז מדעני העתיד

  ובאתר mako

 

 


   
אידיה ואן ליר הודעת זכייה לתום וינר (מחזור א'), פרס ון ליר
מכון ואן ליר
   

 

 

 

מצוינות למדע

מידע על התכנית

מצוינות למדע היא תוכנית ייחודית שנועדה לחשוף תלמידות מצטיינות לתחומי המדעים המדויקים ולהוות תכנית הזנק לימודית.

תכנית זו מעניקה למשתתפותיה הזדמנות להרחיב את ידיעותיהן במתמטיקה ופיזיקה מתוך שילוב של למידה חווייתית והתנסותית עם שיפור היכולות האקדמיות. בתכנית ניתן דגש על פיתוח מיומנויות וכישורים קוגניטיביים, אישיים ובינאישיים, ויצירת בסיס לקראת לימודים אקדמיים בתחום המדעים. בתוכנית ניתן גם דגש חברתי לגיבוש הקבוצה ויצירת חוויה מהנה.

התכנית מתקיימת מאמצע כיתה ז' ועד אמצע כיתה ח'. אין לימודים בחופשת הקיץ ובחגים.

הלימודים מתקיימים בקמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם בירושלים, בימי רביעי, בין השעות 15:00-19:00. בכל שנה מתקיימים 14 מפגשים, וכן סמינר חווייתי הכולל לינה ומפגש ארצי עם בנות התוכנית ממוסדות לימוד אחרים ברחבי הארץ.

התוכנית מסובסדת במלואה.

התכנית מופעלת על ידי מרכז מדעני העתיד, האוניברסיטה העברית לנוער, ובשיתוף משרד החינוך.

 

 

מצויינות למדע תמונה 1

לצפייה בהסבר על התוכנית, שאלות ותשובות בהשתתפות צוות התוכנית והתלמידות.

"החיים לא קלים לאף אחד מאיתנו. אז מה? אנחנו חייבות להתמיד ומעל הכל להיות בטוחות בעצמנו. אנחנו חייבות להאמין שאנחנו מאוד מוכשרות במשהו, ואת המשהו הזה להשיג".
מארי קירי, זוכת פרס נובל לפיזיקה (1903) ולכימיה (1911)

 

nmuhbu,

תהליך ההרשמה והקבלה לתוכנית

הרשמה:

ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ד נסגרה. ההרשמה לשנה הבאה תיפתח לקראת חודש נובמבר 2024.

מיון:

הנרשמות יקבלו חומר ללמידה עצמית אשר יאפשר לך להתכונן למבחן המיון. החומר יישלח כעשרה ימים לפני מפגש המיון לכתובת המייל שסיפקת בטופס ההרשמה. 

מפגש המיון: במפגש תינתן הרצאה אשר תתבסס על החומר אשר למדת בבית, ומבחן בו תישאלי על חומר ההכנה ועל חומר ההרצאה, וכן שאלות נוספות הבודקות את צורת החשיבה שלך. פרטים נוספים על מפגש המיון יישלחו לנרשמות כעשרה ימים לפני המועד.

 

 

בהצלחה!

תכנית הלימודים

תכנית הלימודים

התוכנית מתמקדת בפיסיקה ובמתמטיקה - תחומים אשר מהווים בסיס לכל תחומי הידע במדעי מדויקים, מדעי החיים ומדעי המחשב. במהלך התוכנית נפתח כישורי למידה שיקדמו אתכן לקראת הצלחה בכל תחום לימודים שתבחרו בעתיד. נלמד כיצד ללמוד, כיצד לנסח ולפתור שאלות במדעים, כיצד להתמודד בהצלחה עם מבחנים ועוד. בנוסף, נשאף ליצור קבוצה מגובשת ואווירה נעימה ופתוחה.

מבוא לפיסיקה של גלים ושימושיהם – ד"ר מיכל סחף

שילוב של למידה חווייתית והכנה ללימודים אקדמיים בתחום הפיסיקה. ניסויים, הדגמות, המחשות מחיי היום-יום וגם פיתוחים מתמטיים וחישובים.

בין הנושאים:

גלים בחומר, גלי קול,  תופעות גליות (התאבכות, החזרה), אופטיקה , מבוא לגלים אלקטרומגנטיים. יישומי הגלים בהבנת מגוון תופעות כגון צלילים, כלי נגינה, אסטרונומיה וקוסמולוגיה.

מתמטיקה כפי שלא תלמדו בבית הספר זוהר ינין

שילוב של למידה חווייתית והכנה ללימודים אקדמיים בתחום המתמטיקה. דוגמאות, המחשות, עבודה עצמאית ובצוות.

בין הנושאים:

מהי שפה מתמטית? מהי הוכחה מתמטית? טעימה מתוך תורת המספרים, גרפים, קומבינטוריקה, תורת הקבוצות, לוגיקה, כלים מתמטיים לפיסיקה

 

מחשבות מסלול – ענבל מוסקוביץ'

מטרת הקורס הינה לייצר לתלמידות מרחב מכיל ובטוח המאפשר שיתוף, התבטאות וצמיחה. תכני המפגשים יגבירו את תחושת המסוגלות העצמית, הכישורים האישיים והבין-אישיים, הסולידריות החברתית והמוטיבציה ליזום ולחשוב מחוץ לקופסא.

בין הנושאים:

  • פרקטיקות להתפתחות אישית ובין-אישית

  • פיתוח מיומנויות חברתיות וסביבתיות 

  • העצמה נשית ומנהיגות

  • התנסות בחשיבה ביקורתית

 

 

 

מצויינות למדע 2

מידע וחומר עזר למשתתפות תשפ"ד

אחריות נדרשת ממשתתפות התכנית

חובות לימודיות:

  • נוכחות מלאה בשיעורים והשלמת חומר לפי הצורך

  • השתתפות בפעילויות נוספות (סמינרים וסיורים)

  • השתתפות במבחני החובה (הציון לא משנה)

  • הכנת תרגילים, עבודות ופרויקטים

התנהלות אישית וחברתית:

  • עמידה ברמה לימודית / השקעה ומגמת שיפור
  • התנהגות מכבדת כלפי הצוות והתלמידות
  • שמירה על רמה לימודית בבית הספר והשתתפות בפעילויות בית ספריות
  • עצמאות ואחריות אישית

 

 

 

פיסיקה

שנה ראשונה

 

חומרים נוספים

מתמטיקה

שנה ראשונה

ימי ושעות התכנית

המפגשים מתקיימים בימי רביעי בין השעות 15:00-19:00. שימו לב לתאריכי החופשות בהמשך הדף.

ימי ושעות התכנית

  • ימי רביעי, 15:00-19:00 (ראו תאריכים וחופשות בהמשך)
  • 14 מפגשים בשנה
  • לוח זמנים למפגשים:
15:00-15:45 שיעור 1
15:15-16:00 הפסקה קצרה
16:00-16:45 המשך שיעור 1
16:45-17:15 הפסקה ארוכה
17:15-18:00 שיעור 2
18:0-18:15 הפסקה קצרה
18:15-19:00 המשך שיעור 2

תאריכי מפגשים וחופשים

 

הערות

תאריך עברי

תאריך לועזי

מספר שיעור

 

י"ט אדר א

28.2

1

 

כ"ו אדר א

6.3

2

 

ג אדר ב

13.3

3

 

י אדר ב

20.3

4

 

י"ז אדר ב

27.3

5

 

כ"ד אדר ב

3.4

6

 

ב ניסן

10.4

7

פסח

ט ניסן

17.4

חופש

פסח

ט"ז ניסן

24.4

חופש

 

כ"ג ניסן

1.5

8

 

ל ניסן

8.5

9

 

ז אייר

15.5

10

 

י"ד אייר

22.5

11

 

כ"א אייר

29.5

12

 

כ"ח אייר

5.6

13

שבועות

ו סיון

12.6

חופש

 

י"ג סיון

19.6

14

 

 

 

 

 

 

אירועים מיוחדים

סמינרים (כולל לינה)

4-5 באפריל (כ"ה-כ"ו אדר ב)

13-14 ביוני (ז-ח סיון)

פרטים מלאים בהמשך!

 

 

 

צוות התכנית - יצירת קשר

 צוות התכנית

 

זוהר ינין

רכזת התוכנית | מתמטיקה

girlsinscience@savion.huji.ac.il


ד"ר מיכל סחף

מנהלת אקדמית | פיזיקה

Michal.Sahaf@mail.huji.ac.il


ד"ר יעל פישמן

מדריכה חברתית | התפתחות אישית וחברתית

yael.fischman@mail.huji.ac.il


 

משרד התוכנית:

בית ברטר, קומת כניסה (ליד מעבדת מחשבים)

 

 

 

הכיתות העל-אזוריות

כיתות מצטיינים מקובצות ללמידה ממוקדת תחום. התכניות מיועדות לתלמידי העיר ירושלים המגלים סקרנות ויכולות למידה גבוהות, ואשר הומלצו על ידי בתי הספר.

 
הכיתות הפועלות אצלנו כיום הן בתחומי הביוטכנולוגיהאסטרופיסיקההרובוטיקה  והננוטכנולוגיה. הלימודים בכיתות אלה נכללים בתכנית הבגרות, ומאפשרים לתלמידים לשלבם בתעודת הבגרות שלהם. מקצוע נוסף הוא תורת המשחקים. מקצוע זה נרשם בתעודת הבגרות.
 
 
 
 
 
תורת המשחקים - קורס אקדמי

 

מתמטיקה זה לא מה שחשבת... זה פשוט משחק

 

התוכנית בתורת המשחקים היא תוכנית אקדמית המקנה 2 נ"ז אקדמיות, ומוכרת ע"י משרד החינוך. 

 

מספר שעות לימוד: 3 שעות שבועיות במשך שנה

מקום הלימודים: המרכז לחקר הרציונאליות, קמפוס אדמונד י. ספרא, ירושלים.

 

קהל היעד: תלמידי י' -י"ב הלומדים מתמטיקה בהיקף 5 יח"ל.

 

נושאי לימוד מרכזיים:·העקרונות המתמטיים של תורת המשחקים. יוצגו נושאים נבחרים להמשך דיון ופיתוח. הנושאים מייצגים תחומים מגוונים בהם ניתן להיעזר בכלים של תורת המשחקים.

 

הקורס יתקיים מתחילת השנה האקדמית עד חופשת פסח באוניברסיטה.

 

בין הנושאים:

· "שידוכים מתמטיים" – יש דבר כזה!

· "צדק, חברה ותורת המשחקים"

· "ערך שפלי" – על הפוליטיקה בראי תורת המשחקים.

 

עלות הקורס: 400 ₪ (בהתאם לשכר הלימוד האוניברסיטאי). 

 

לפרטים והרשמה

 

אסטרופיזיקה - לא יפתח בתשפ"ד

 

הכיתה העל אזורית ללימודי אסטרופיסיקה

אסטרופיזיקאים הם אנשים, שמחפשים הסברים פיזיקליים לתופעות בשמיים. הם מתעניינים בגרמים שמימיים "רגילים" כגון כוכבים ופלנטות באותה המידה כמו בעצמים לא שגרתיים כגון כוכבי נויטרונים, חורים שחורים וכוכבים כפולים. הם לומדים את תכונות העצמים האלה בעזרת תצפיות מדויקות להפליא ומנסים להסביר את התנהגותם בעזרת מודלים מתמטיים-פיזיקליים מתוחכמים. נוסף על כך, הם מתעניינים ביקום כולו כעצם פיזיקלי ושואלים שאלות קשות לגבי אופן היווצרותו והתפתחותו העתידית.

אנו מציעים קורס באסטרופיזיקה תיאורטית מתקדמת לתלמידות ולתלמידים, שמחפשים אתגרים. הקורס מתנהל ברמה עיונית גבוהה, והוא משלב תצפיות וסיורי שטח.

נושאי הלימוד העיקריים בכיתה י"א הם:

*מושגי יסוד באסטרונומיה (כולל פרקים היסטוריים נרחבים).

*תורת הכבידה של ניוטון (ברמה מתקדמת)

*מכניקה שמימית (המדע שחוקר את תנועותיהם של גרמים שמימיים ומאפשר את התכנון של טיסות בין-פלנטריות)

* מבנה מערכת השמש.

בכיתה י"ב נלמד בעיקר על:

*התפתחות כוכבים (תהליכים גרעיניים בתוך כוכבים ושלבי התפתחותם)

*תורת היחסות הפרטית והכללית (כולל חורים השחורים)

* קוסמולוגיה

 

אסטרופיזיקה לבגרות

המפקח על הוראת הפיזיקה הכיר בתכנית האסטרופיזיקה כתחליף ליחידת המעבדה וליחידה "קרינה וחומר" של בחינת הבגרות בפיזיקה ברמה של 5 יח"ל. במסגרת הקורס יחולקו באופן סדיר דפי תרגול, ועל המשתתפים להגיש פתרונות בכתב; כמו כן יתקיימו מבחני סוף מחצית. כל תלמיד ותלמידה יבצע פרויקט אישי, שאותו יוכל להרחיב לעבודת גמר. עם זאת, ההזדמנות ללמוד ולעבוד בהנחיית סגל האוניברסיטה עומדת בפני עצמה ומהווה סיבה מצוינת להצטרף לתכנית, מעבר לנקודות זכות לבגרות.

למי מיועדת המגמה?

במסגרת התכנית תלמד קבוצה נבחרת של עד 20 תלמידות ותלמידים. הקורס מיועד לתלמידי כיתה י"א, הלומדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יח"ל. כמו כן, נדרשת רמה גבוהה של קריאה באנגלית.

הקורס הנו דו שנתי ויימשך עד סוף כיתה י"ב. מדי שבוע יתקיים מפגש אחד במשך ארבע שעות הוראה רצופות. תצפיות וסיורים יתקיימו גם מחוץ לשעות הרגילות.

 

ביוטכנולוגיה - לא יפתח בתשפ"ד

 

"המחקר, הפיתוח והשימוש במערכות ביולוגיות, לתהליכי ייצור או אנליזה בתחומי התעשייה, הרפואה והחקלאות, נקרא - ביוטכנולוגיה. מערכות אלו כוללות בעיקר מערכות תאים (חיידקים, שמרים, פטריות, אצות, ותאים ורקמות מצמחים ומבעלי חיים) או אנזימים וחומרים אחרים המופקים מהם. בביוטכנולוגיה נעשה שילוב של שטחי מדע משלימים מתחומי הביולוגיה, ההנדסה והכימיה."

(מתוך האתר ביוטק - סביבת למידה מתוקשבת בביוטכנולוגיה).    

 

תכנית הלימודים התלת שנתית (י'-יב') במגמה חושפת את התלמידים לענף מדעי חדשני ומרתק, הכולל ידע מדעי ממגוון תחומים, ומהווה חזית מדעית במחקר ובפיתוח. בנוסף לתכנים העיוניים, כוללת תכנית הלימודים התנסות בעבודת מעבדה, יציאה לסיורים בתעשיה הביוטכנולוגית ובמוסדות מחקר, וקריאה מדעית בנושאים מגוונים.    

בחינת הבגרות בביוטכנולוגיה:  

הלימודים במגמה מזכים את התלמיד בבגרות בביוטכנולוגיה בהיקף של 5 יח"ל, הניתנות לאחר הבחנות בשלוש בחינות שונות:  

תהליכים ביוטכנולוגיים א' - בחינה עיונית בהיקף של 1 יח"ל, הכוללת שאלת    סיור. הבחינה מתקיימת בסוף כיתה יא'.  

תהליכים ביוטכנולוגיים ב' - בחינה עיונית בהיקף של 2 יח"ל, הכוללת שאלת סיור והתמודדות עם קטע קריאה מדעי. הבחינה בסוף כיתה יב'.  

בגרות במעבדה בביוטכנולוגיה - בחינה מעשית בהיקף של 2 יח"ל, הכולל ביצוע ניסוי במעבדה והתמודדות עם בעית חקר ממוחשבת. הבחינה בסוף כיתה יב'.  

 

למי מיועדת המגמה?  

הלימודים במגמה דורשים ידע במקצועות מדעיים ובמתמטיקה. תלמידים הלומדים במגמה מחויבים בלימודים בהיקף של 5 יח"ל במקצוע מדעי בבית הספר (ביולוגיה, כימיה או פיסיקה), בנוסף ללימודיהם במגמה.  

 

הלימודים מתקיימים במרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה אשר באוניברסיטה העברית בירושלים בשעות אחר הצהריים. במהלך כיתה י'-יא' מתקיים מפגש אחד בשבוע. במהלך כיתה יב' מתקיימים שני מפגשים בשבוע. משך כל מפגש ארבע שעות.  

עלות התכנית - 2000 ש"ח לשנה (סה"כ 6000 ש"ח).  

 

 

 

ננו-כימיה - לא יפתח בתשפ"ד

 

ננו-כימיה

 כי הדברים הקטנים הם הגדולים באמת

היקף הלימודים בכיתה העל אזורית לננוכימיה הוא 2 יח"ל. שתי יחידות אלה ממירות 2 יח"ל אחרות בבחינת הבגרות ל- 5 יח"ל בכימיה

מספר שעות לימוד: יא'-יב' - 4 שעות פעם בשבוע

מקום הלימודים: מרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה באוניברסיטה העברית, גבעת רם

תנאי הקבלה: המלצת ביה"ס, ממוצע 90 ומעלה בתעודת סיום י', מגמת כימיה 5 יח"ל וראיון אישי

נושאי לימוד מרכזיים: מהי ננוטכנולוגיה? ננוטכנולוגיה בחיי היום יום, תכונות הצבר, מכשור למדידה ואפיון, סוגים של ננו חלקיקים, אנרגיה, קרינה אלקטרומגנטית, אופטיקה וננואופטיקה תהליכים כימיים, יישומים בתחום המוליכים והמוליכים למחצה.

עלות לשנה: 2,000 ₪

הערות: התכנית כוללת מפגשים והרצאות עם חוקרים מהאוניברסיטה, ביקור במעבדות מחקר, סיורים בתעשיה, פרוייקט חקר שניתן יהיה להרחיבו לכלל עבודת גמר בהיקף 5 יח"ל.

 

 

רובוטיקה - לא יפתח בתשפ"ד

 

"משרד החינוך החליט על יסודו של תחום דעת חדש בחינוך הטכנולוגי בחטיבה העליונה הנקרא "מכטרוניקה". תחום זה מדגיש את השילוב הבין-תחומי בין תחומי הדעת הקלאסיים מכונות, בקרה, אלקטרוניקה, ומחשבים על חשבון התמחות תחומית מעמיקה אך צרה יותר באחד מתחומים אלו. 
תוכנית הלימודים ושיטות ההוראה נכתבו על ידי וועדת מורים שבראשה עמד מפמ"ר מכונות ד"ר נדב בצר. הוועדה זכתה ליעוץ אקדמי של פרופ' שמעון בראון מהטכניון וד"ר אורי בן-חנן מהמכללה הטכנולוגית אורט בראודה. הנחת היסוד של הוועדה הייתה ששינוי והתאמת שיטות ההוראה חשוב יותר מהגדרת תכני הלימוד שקרוב לוודאי שיתישנו תוך מספר שנים קטן מאד."

(מתוך אתר המכטרוניקה).

מכטרוניקה היא תחום טכנולוגי חדשני המשלב בין רובוטיקה, הנדסת אלקטרוניקה והנדסת תוכנה. תחום המכטרוניקה מתמקד במכונות, אלקטרוניקה ומחשבים – שלושתם ענפים אשר מאפשרים קדמה ופיתוח בתחומים רבים ומגוונים, החל ממצלמות וידאו, ועד תעשיית הרכב ורובוטי חלל. במסגרת הלימודים במגמה נלמדים נושאים שונים הקשורים לתחום: בקרה, תוכנה, מכניקה, חשמל, אלקטרוניקה ועוד. אופי הלימודים משלב למידה עיונית עם עבודה מעשית, אשר במסגרתה בונים התלמידים מערכות רובוטים.

 

מכטרוניקה לבגרות

הלימודים במגמה מזכים את התלמיד ב- 5-10 יח"ל במכטרוניקה. במסגרת הלימודים על התלמידים להגיש פרוייקט מסכם המציג מערכת מורכבת בה מיושמים כל העקרונות אשר נלמדו בכיתה. הבחינה היא בחינה בעל פה, אשר במסגרתה מציג התלמיד את הפרוייקט שלו, ומגן עליו.

 

למי מיועדת המגמה:

הלימודים במגמה מיועדים לתלמידים בעלי אוריינטציה מדעית וטכנולוגית, הלומדים בבית הספר מתמטיקה בהיקף מוגבר (4-5 יח"ל).

הלימודים נמשכים שלוש שנים, במהלך כיתות  י' עד יב'. מדי שבוע יתקיים מפגש אחד/ שניים. בכל מפגש חלק עיוני, ובו נלמדים הנושאים הנדרשים ליישום, וחלק מעשי בו מתבצעת עבודה מעשית לצורך התנסות ותרגול מיומנויות נדרשות.

 

 

 

תכנית א"א - הכנה לאקדמיה בגיל הצעיר

תלמידי מופת

 

תכנית ההכנה לאקדמיה (פרויקט א"א) נעשית בשיתוף עם בתי-ספר ורשת מופ"ת.

התכנית מאפשרת לתלמידים מצוינים ללמוד באוניברסיטה במקביל ללימודים בתיכון ולסיים חובותיהם לקבלת תואר ראשון במדעי הטבע  (B.Sc)  טרם גיוסם לצבא. המטרה היא לעודד תלמידים מצטיינים הנהנים מאתגר אינטלקטואלי ללמוד מקצועות מדעיים ברמה אקדמית, ולהיחשף לחזית המדע מתוך האקדמיה כבר בגיל התיכון.
  
איתור התלמידים מתחיל בכיתה ז'. סדרת מיונים מתקיימת בתחילת כיתה ח'. תלמידים אשר נמצאו מתאימים משתלבים בקורס הכנה לקראת לימודים באקדמיה המתקיים במרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה. לסילבוס תוכנית מול"א  (א"א) באוניסרסיטה העברית לחץ כאן
 
הלימודים באקדמיה מתחילים בכיתה י' ונמשכים עד כיתה יב'. תלמידים אשר צברו יותר ממחצית נקודות הזכות לתואר עד סוף כיתה יב', יכולים לדחות את שירותם הצבאי בשנה אחת על מנת לסיים את לימודיהם לתואר.
 
  • היחידה לתלמידי תיכון באוניברסיטה מלווה את התלמיד לכל אורך הלימודים באוניברסיטה כתלמיד תיכון. לפרטים נוספים על היחידה לחץ כאן 
     
  • להסבר מפורט על הלימודים לתואר ראשון (B.Sc) בפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטה העברית בירושלים לחץ כאן.
     
  • לאתר "תכנית מופ"ת באקדמיה" לחץ כאן
     
  • למצגת התכנית לחץ כאן