אידאה - מדעני העתיד

            IDEA                   

 

תכנית אידאה למחקר במדעים ההומניסטיים



 

תוכנית חדשנית מבית מרכז מדעני העתיד, בשיתוף האגף למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך. תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידות ולתלמידים מצטיינים ומחוננים בכיתות י'-יא', המגלים עניין וסקרנות בתחומי מדעי הרוח, החברה והאומנויות. תלמידים שמתקבלים לתוכנית משתתפים בה במשך שנתיים, במהלכן הם נחשפים לעשייה אקדמית-מחקרית בתחומים הומניסטיים ומפתחים חשיבה ביקורתית עכשווית בתחומים שונים הקשורים בתהליכים חברתיים ותרבותיים, פוליטיים וכלכליים. התוכנית משלבת תכנים ושיטות אקדמיות מעשירות, לצד פעילות חברתית משמעותית מגוונת. משתתפי התוכנית מגישים עבודת מחקר עצמאית במדעי הרוח והחברה, תוך ליווי והנחייה של חוקרים וחוקרות מובילים בתחום. תלמידים שמשלימים את הדרישות מקבלים על עבודתם בגרות בהיקף 5 יח"ל, וכן הכרה ב-2 נ"ז באוניברסיטה העברית. 

 

התוכנית פועלת בשיתוף פעולה הדוק בין מעבדות בלמונטה באוניברסיטה העברית לנוער בקמפוס גבעת רם, ובין הפקולטות למדעי הרוח והחברה בקמפוס הר הצופים. השילוב בין הניסיון המצטבר בהפעלת תוכניות מצוינות באוניברסיטה העברית לנוער ובין הידע הנרחב בפקולטות, מוביל ליצירת תוכנית המטפחת את הדור הבא של אנשי אקדמיה ומובילי הדעה בארץ.  

 

הרשמה:

ההרשמה לשנה"ל תשפ"ה תיפתח בתאריך 12.11.23 ותסתיים ביום  14.1.24. להרשמה לחצו כאן


מפגש חשיפה: 

מפגש החשיפה לקראת שנה"ל תשפ"ה יתקיים ביום רביעי 3.1.24 כ"ב בטבת תשפ"ד, בשעה 18:00. המפגש יתקיים באולם קנדה, האוניברסיטה העברית בירושלים, קמפוס ע"ש אדמונד י' ספרא, בגבעת רם.

 

קהל היעד:

תוכנית אידיאה מיועדת לתלמידות ולתלמידים מחוננים ומצטיינים בוגרי כיתה ט', המעוניינים להרחיב אופקים, להיחשף לאתגרים אינטלקטואליים ולרכוש כישורי לימוד ומחקר ברמה אקדמית בתחומי מדעי הרוח, החברה והאמנויות.
 

מטרות התוכנית:

  • לפתח את כישורי התלמידים והתלמידות בתחומים השונים הנדרשים למחקר ברמה אקדמית
  • לבצע עבודת מחקר אישית ברמה גבוהה
  • לגבש קבוצת חוקרים צעירה ואיכותית שתהיה מעורבת הן במחקר אקדמי והן בחברה כעתודה של אזרחים מובילים לעתיד
     

 

 

 

 



 


 

אידאה

 

 

 

 

הרצאה של ד"ר דקל שי שחורי "על אידאות, אידיאולוגיות ואידיליות בחברה ובתרבות" (ראו דקה 25 בסרטון).

ההרצאה ניתנה במסגרת כנס תוכנית אידיאה ינואר 21, בשיתוף אוניברסיטת תל אביב לנוער

 

מבנה התוכנית

מבנה תוכנית אידיאה באוניברסיטה העברית לנוער

סוף כיתה ט'- מחנה קיץ ראשון 

מחנה הקיץ הראשון ימשך שבועיים ויתקיים בבית ברטר – מעונות בקמפוס, באוניברסיטה העברית לנוער בירושלים. המחנה ישמש לגיבוש הקבוצה ולחשיפה משמעותית לתחומי מחקר ולשאלות יסוד בתחומי מדעי הרוח וחקר החברה והתרבות. במחנה יוצגו לתלמידים גישות דיסציפלינריות שונות בתחומי מדעי הרוח והחברה וזאת דרך הוראה אקדמית ומעשית, מפגשים עם חוקרים וחשיפה לעולם המחקר, סיורים וביקורים במוסדות שונים.

במקביל תתקיים פעילות חברתית מעמיקה ומשמעותית לגיבוש קבוצת הלומדים.

 

כיתה י' - שנת מחקר ראשונה 

במהלך השנה הראשונה כל תלמיד יבחר נושא למחקר אישי במדעי הרוח, החברה או האומנויות, על פי העדפותיו ונטיות ליבו, וינסח שאלת חקר, כבסיס עליו יתפתח מהלך המחקר. את התלמידים ילוו רכזים קבוצתיים ומנחים מקצועיים אישיים מתוך האקדמיה, על מנת להקנות לתלמידים את הכלים לערוך את המחקר האקדמי באופן מובנה ואיכותי.

 

מפגשים בקמפוס יתקיימו אחת לחודש ויכללו תכנים אקדמיים וחברתיים. במפגשים יתקיים לימוד קבוצתי מעמיק, מתוך מטרה להעניק הכשרה הומניסטית רחבה ככל האפשר. בכל מפגש תתקיים גם פעילות חברתית מעשירה לטיפוח מיומנויות של התנהגות מנהיגותית ולשם העמקת הקשר בין חברי הקבוצה. לקראת אמצע כיתה י' יתחילו התלמידים להתקדם בשאלת החקר בליווי המנחים האישיים, תוך מתן דגש על גישות וכלים למחקר איכותני במקצועות ההומניסטיים, ניתוח טקסטים ופיתוח מיומנויות ראשונות של כתיבה מדעית.

 

סוף כתה י' - מחנה קיץ שני 

מחנה הקיץ השני יימשך גם הוא שבועיים והנוכחות בו היא חובה. במחנה זה יינתן דגש על התקדמות במחקר האישי ובכתיבת עבודת הגמר תוך שיפור מיומנות הצגת המחקר ומתן ביקורת למחקרי עמיתים. גם כאן הפעילות החברתית היא חלק בלתי נפרד מהתוכנית והיא תלווה את המחנה הן במטרה להעמיק את הקשר בין חברי הקבוצה, והן במטרה לחזק את השייכות לקהילת אידיאה ולקהילה הישראלית בכלל.

 

כיתה יא'- שנת מחקר שנייה 

במהלך שנה זו ימשיכו התלמידים את עבודת המחקר שלהם, בהנחיית המנחה האישי והרכזים הקבוצתיים, תוך קיום מפגשים חודשיים באוניברסיטה העברית. התלמידים יעסקו בכתיבה המדעית עד לכדי הגשת עבודת חקר גמורה שתעבור שיפוט פנימי ע"י המנהל/ת האקדמי/ת והמנהל/ת הפדגוגי/ת לפני שתוגש למשרד החינוך. בנוסף, יתקיימו מפגשים קבוצתיים וסמינרים דו יומיים שיתמקדו בהקניית מיומנויות שונות וכן בפעילות חברתית וחווייתית.

בסיום השנה ועם הגשת כל עבודות הגמר, יתקיים טקס סיום חגיגי שיכלול את הצגת המחקרים בהשתתפות התלמידים ומשפחותיהם.

 

כתה יב'- שנת המשך

תלמידים אשר הגישו את עבודת הגמר בזמן יוכלו להשתלב במסלול שנת יב' בתוכניות שונות. בין היתר יוכלו להגיש את העבודות לתחרויות נבחרות בארץ ובעולם, להשתתף בסמינרים ייעודיים שיאורגנו על ידי החוגים השונים בהומניסטיקה, לקחת חלק בימי עיון ובסמינרים על-פי נושא עבודת המחקר שלהם, כמו גם באירועי שיא שונים באוניברסיטה.

מיון וקבלה לשנה"ל תשפ"ה

תהליך המיון לתוכנית אידיאה:

שלב 1 - הרשמה לתוכנית

ההרשמה מתבצעת דרך אתר מרכז מדעני העתיד החל מיום 12.11.23 ותסתיים בתאריך 14.1.24. לרישום לחצו כאן

במהלך ההרשמה המועמדים נדרשים להעלות את המסמכים הבאים: 

1. גיליון ציונים/תעודה אחרונה מבית הספר.

2. זכאים לתוספת זמן במבחן נדרשים לצרף מכתב רשמי עם לוגו בית הספר עליו חתום/ה מנהל/ת בית הספר או ראש הוועדה הפדגוגית הבית ספרית המאשר מתן תוספת זמן במבחנים הבית ספריים, על פי החלטת הוועדה הבית ספרית, כנדרש בחוזר מנכ"ל.

3. עולים חדשים שעלו החל משנת 2016, וכן תושבים חוזרים שלא למדו בישראל לפחות 4 שנות לימוד מלאות, גם אם לא רצופות (החל מכיתה א') זכאים לתוספת זמן. יש לצרף תעודה/מסמך בהם רשום שהמועמד/ת עולה/תושב חוזר כולל תאריך העליה/חזרה לארץ).

במידה ויש צורך להעלות/להשלים מסמכים לאחר שכבר בוצעה ההרשמה לחצו כאן.

 

שלב 2 - מבחן המיון של מדעני העתיד (מבחן ארצי)

כל הנרשמים לתוכנית יוזמנו למבחן ארצי שיועבר ע"י המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו).

המבחן יתקיים ביום שישי 2.2.24, כ"ג בשפט תשפ"ד, באוניברסיטה העברית לנוער, קמפוס אדמונד י. ספרא בגבעת רם ירושלים.

תלמידים שיעברו בהצלחה את מבחן המיון הראשון יקבלו הודעה לתיבת הדוא"ל ויזומנו לשלב הבא.

 

שלב 3 - מרכז הערכה

לשלב זה יזומנו מועמדים שעברו בהצלחה את מבחן מדעני העתיד, והוא יכלול מבחן אקדמי בכתב, הצגת מאמר וראיון אישי.

מרכז ההערכה לתוכנית אידיאה יתקיים ביום ראשון 19.5.24, י"א באייר תשפ"ד, באוניברסיטה העברית לנוער, קמפוס אדמונד י. ספרא, גבעת רם ירושלים.

לקראת מרכז ההערכה נקיים מפגש זום ובו נסביר על מהלך היום ונענה על שאלות. (מועד טרם נקבע).

 

שלב 4 - מחנה קיץ

תלמידים שעברו בהצלחה את מרכז ההערכה יוזמנו למחנה הקיץ, שיתקיים בסוף כיתה ט' בין התאריכים 21.7.24-2.8.24, ויימשך שבועיים. (כולל לינה). המחנה מהווה שלב מיון לתוכנית והנוכחות בכל ימי המחנה היא חובה. במהלך המחנה יוקדש זמן להיכרות ולגיבוש הקבוצה, לחשיפה לתחומי מחקר ולסוגיות מרכזיות בתחומי מדעי הרוח והחברה, בקמפוס ומחוצה לו.

תלמידים שיסיימו בהצלחה את מחנה הקיץ ויעמדו בכל הדרישות והמטלות, יתקבלו לתוכנית!

לפניות ובירורים

לפניות ובירורים:

סיגל קליין, רכזת תוכנית אידיאה, האוניברסיטה העברית לנוער

מייל: idea@savion.huji.ac.il

טלפון: 054-2452452 או 02-6586995

ניתן לפנות גם בוואטסאפ

כותבים עלינו ש...

 

IDEA                                         מדעני העתיד

 

 

 

   
אידיאה כדור הארץ הפעולות שצריך לעשות כדי להציל את כדור הארץ
לכתבה המלאה ב- ynet
   

   
צעירים שמגלים עניין אידיאה הצעירים שמגלים עניין במדעי הרוח
לכתבה המלאה ב- ynet
   

 

   
אידיאה מחאת המוזיקה האם יש מוזיקת מחאה בישראל?
הרצאה מצולמת של תמר קרסיק (מחזור ב')
לכתבה המלאה ב-mako
   

 

 

 

אידיאה הודיה אלגאווי

  הודיה אלגאוי, נעים להכיר!

  ת.ז. של הודיה (מחזור ב') באתר מרכז מדעני העתיד

  ובאתר mako

 

 


   
אידיה ואן ליר הודעת זכייה לתום וינר (מחזור א'), פרס ון ליר
מכון ואן ליר