כימיה לכיתה י'

 

 

את המעבדות המתאימות לתלמידי כיתה י' יכולים לבצע גם תלמידות שאינן בעלות רקע בכימיה. רמת ההדרכה מותאמת לרמת התלמידים.

 

  • עישון סיגריות ונרגילות, אספקטים כימיים- מדעיים: בניסוי זה מאפיינים התלמידים חלק מהמרכיבים הנשאפים לגוף בזמן העישון, על מנת להבין כיצד ועל ידי אילו חומרים נגרמות המחלות הרבות הנוצרות בעקבות עישון. התלמידות בודקות את ההרכב של הפאזה הגזית, את החומציות הנוצרת בריאות בעקבות העישון, ואת הרכב הפאזה המוצקה בעשן הסיגריה והנרגילה. מודגמים ומוסברים ההבדלים בין ריאות של אדם מעשן לריאות בריאות.

    ניתן לשלב מעבדה זו עם פעילות בפיזיולוגיה, פעילות הנערכת בתחום הביולוגיה וממחישה את החומר הנלמד בנושא מערכות ההובלה והנשימה, ע"י צפייה באיברים העיקריים במערכות אלו, ומדידות של פרמטרים שונים הקשורים למערכות אלו.

  

  • "מי רצח את דנה"- מעבדה בזיהוי פלילי: מעבדה העוסקת במדע בשרות המשטרה. המעבדה משלבת נושאים בכימיה ובביולוגיה. גופתה של דנה נמצאה בחדר במלון.לא נמצאו סימני אלימות. כיצד בוצע הרצח? מהו המניע? מי הרוצח? על שאלות אלה עונים התלמידים בפעילות בת ארבע תחנות: טביעות אצבע, זיהוי כהלים (עבודה על גז כרומטוגרף), זיהוי יונים (עבודה על מכשיר בליעה אטומית) ותחנה העוסקת בסוגי דם ודנ"א.

 

  • מעבדה בשיטות הפרדה: בניסוי מפיקות  התלמידות צבענים טבעיים, ליקופן וקרוטן, מגזר ועגבנייה באמצעות מיצוי, מזקקים יין לקבלת אלכוהול ומבצעים כרומטוגרפיה על שכבה דקה (T.L.C).

 

  • המים שלנו:  ניסוי העוסק במבנה האטום, ריכוזים ומיהולים. בניסוי קובעים התלמידים ריכוז של יוני מתכות (K+, Mg+2) בדגימות מים שונות. התלמידות מכינות עקומת כיול ומודדות את הריכוז במכשיר בליעה אטומית (Atomic Absorption).

 

תלמידי כתה י' יכולים לבצע גם את הפעילות צעדים ראשונים בכימיה ופעילות בזיהום אויר המוצעות לחטיבות הביניים.

 

 

ליצירת קשר : 

לאה פינק

chemco@savion.huji.ac.il 

02-6586230