מעבדות משולבות

 

1. "מי רצח את דנה"- מעבדה בזיהוי פלילי: מעבדה העוסקת במדע בשרות המשטרה. המעבדה משלבת נושאים בכימיה ובביולוגיה. גופתה של דנה נמצאה בחדר במלון.לא נמצאו סימני אלימות. כיצד בוצע הרצח? מהו המניע? מי הרוצח? על שאלות אלה עונים התלמידים בפעילות בת ארבע תחנות: טביעות אצבע, זיהוי כהלים (עבודה על גז כרומטוגרף), זיהוי יונים (עבודה על מכשיר בליעה אטומית) ותחנה העוסקת בסוגי דם ודנ"א.

 

2. חושים - גבולות ומגבלות מערכת החושים מאפשרת לנו להגיב לסביבה בה אנו חיים. מערכת החושים חשה גירויים כמו קרינה אלקטרומגנטית, גירויים מכאניים וגירויים כימיים; במערכת החושים יש ניתוח ופענוח של הגירויים. פענוח הגירויים  מאפשר לנו להגיב לגירויים השונים שאנו קולטים בסביבותינו. המעבדה בנושא חושים היא מעבדה רב תחומית הכוללת פעילויות מתחום הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה.
 במסגרת המעבדה  נעסוק  בטיבם הכימי של החומרים הגורמים לגירוי חוש הריח ובטיבם הפיזיקאלי של קרינה אלקטרומגנטית (גלי אור)  וגלי קול הגורמים לגירוי חוש הראיה וחוש השמע.  נדון במבנה  איברי החוש המאפשר את קליטת הגירויים השונים, ולבסוף נדון במבנה ובתפקוד תאי העצב והמוח בו נעשה עיבוד וניתוח הגירויים, והוא המאפשר יצירת תגובה הולמת.  מכלול הפעילויות במעבדה יאפשר לנו לבחון  את חושינו בסדרה של פעילויות שלאחריהן נכיר את גבולותינו והאופן בו אנו תופסים את סביבתנו ונבין שהמציאות אינה אלא האופן בו אנו תופסים אותה.