ביולוגיה

מעבדות ביולוגיה

מעבדות הביולוגיה במרכז בלמונטה

 

במעבדות הביולוגיה במרכז מעבדות בלמונטה אנו מציעים מגוון מעבדות המאפשרות למורים להמחיש חלקים מתוכנית הלימודים שאינם ניתנים להמחשה במעבדות בית הספר ולהעניק לתלמידים חוויה חיובית של עיסוק במדע בכלל ובביולוגיה בפרט. התלמידים עובדים בקבוצות קטנות וכל שלושה תלמידים מקבלים את מלא הציוד הנחוץ לביצוע הניסויים הנחקרים במעבדה. המעבדות מצויידות בציוד מתקדם המאפיין מעבדות אוניברסיטאיות, ואת פעילויות המעבדה מנחים סטודנטים לתארים מתקדמים בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית. ניתוח התוצאות בסיום הפעילות מאפשרים הבנה מעמיקה והפנמה טובה של חומר הלימוד. פעילויות המעבדה בביולוגיה כוללות מעבדות מתקדמות בנושאים רבים ומגוונים וביצוע מעבדות חקר/ביוחקר ע"פ תיאום מוקדם עם המורה.

פעילות מהנה !

 
 
 
 

מעבדות מדעי החיים לחטיבת בינייםמעבדות מדעי החיים לתיכון
 
                 כל הפרוטוקולים             
  פרוטוקולים בערבית  

 

 

    פרוטוקולים באנגלית
      הנחיות כלליות      
    
 
 
צרו קשר:  biolco@savion.huji.ac.il

 

.

 

 

ביולוגיה לתיכון

נושאי מעבדות בביולוגיה לתיכון:
 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il 

 

 

חיידקים

 

 

 

ביוסנסורים

שימוש בחיישן ביולוגי (ביוסנסור) לניטור חומרים גנוטוקסיים במים.

המודעות ההולכת וגוברת לזיהום סביבתי וסכנותיו, הגבירה את הצורך בניטור סביבתי של מים, אוויר וקרקע. אחת משיטות המעקב החדשניות אחר נוכחותם של חומרים רעילים היא מבחן הרעילות הביולוגי. חלק מן החומרים הרעילים ביולוגית הם חומרים גנוטוקסיים, חומרים שקיים בהם פוטנציאל לפגיעה ב DNA
ניטור החומרים הגנוטוקסיים נעשה תוך שימוש בחיידקים כביוסנסורים.  הביוסנסורים הם חיידקים מהונדסים גנטית, בהם נעשה איחוי בין חישן לבין מערכת דיווח. החיישן הוא גן בקרה (פרומוטור) של גנים המעורבים בתגובה לנזקי DNA. הגן מדווח הוא גן מבני שניתן להבחין בתוצר שלו. המערכת בנויה כך שביטוי הגן המדווח מוגבר בעקבות עירור מערכת החישה. כלומר,במצב עקה, למשל בנוכחותם של חומרים גנוטוקסיים, חלה עליה בביטויים של גנים אלו. 
במערכת בה משתמשים במעבדה, מרכיב החישה הוא הפרומוטר של הגן sulA, גן הקשור למערכת תיקון ה DNA, (מערכת ה SOS)  והמערכת המדווחת היא האנזים אלקלין פוספטאז (Alkaline phosphatase ) המקודד ע"י גן הנקרא phoA .
במסגרת פעילות המעבדה, התלמידים מבצעים ניסויים דומים לניסויים המתוארים במאמר: " פיתוח חיישן ביולוגי  לאיתור חומרים הפוגעים בחומר התורשתי" . התלמידים בודקים את השפעתם של ריכוזים שונים של שני חומרים גנוטוקסיים על שני זנים שונים של חיידקים מהונדסים, השונים זה מזה ביכולת תיקון DNA, ובמידת חדירות קרום התא.

המעבדה מתאימה במיוחד לתלמידים הלומדים ביוטכנולוגיה, ולתלמידים הלומדים גנטיקה מרחב. 

 

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

פרוטוקול מעבדה

רקע תיאורטי

מהלך העבודה- תרשים זרימה

פרוטוקול לניסוי מקדים- ביוחקר/ביוטק

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

גנטיקה (הנדסה גנטית, PCR ואופרון הלקטוז)

 

רשימת המעבדות:


1. הנדסה גנטית - מעבדה מלאה או מעבדה מקוצרת (טרנספורמציית חיידקים)

 

2. אבחון טרום השרשה באמצעות PCR

 

3.ויסות גנים- אופרון הלקטוז

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

הנדסה גנטית

 

הנדסה גנטית - גירסא מלאה:

 במעבדה זו כל קבוצה של שלושה תלמידים  מפיקה פלסמיד ומבצעת טרנספורמציה של חיידקים קומפטנטיים. במסגרת המעבדה מתנסים התלמידים בשיטות עבודה מגוונות בהנדסה גנטית:

1. הפקה ובידוד פלסמיד מחיידקים.

2. טרנספורמציה של חיידקים קומפטנטים עם הפלסמיד שבודד.

3.שימוש במצעים בררננים (סלקטיביים) ומבחינים (אינדיקטיביים) לבידוד וזיהוי החיידקים שעברו טרנספורמציה.

4. חיתוך DNA פלסמידי באנזימי רסטריקציה.

5. הרצת דגימות הפלסמיד בג'ל- אלקטרופורזה.

 

משך המעבדה כ 4-4.5 שעות.

רקע נדרש: "גנטיקה", יהודית עתידיה, 2004, עמ' 272, 240, 255.

 

הורדת פרוטוקולים:

פרוטוקול המעבדה

 

 

טרנספורמציה בחיידקים (הנדסה גנטית - גירסא מקוצרת):

מעבדה מקוצרת בהנדסה גנטית. במעבדה זו התלמידים מקבלים פלסמיד מבודד ומבצעים טרנספורמציה של חיידקים קומפטנטים, תוך שימוש במצע בררני ומבחין (סלקטיבי ואינדיקטיבי). 
ניתן לשלב בנוסף גם את הפעילויות הבאות:

  • הרצת DNA בג'ל- אלקטרופורזה.
  • הפקת DNA מבננה
     

משך המעבדה: כ 3  שעות

 

הורדת פרוטוקולים וחומרי רקע:

פרוטוקול המעבדה

 

 

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

אבחון טרום השרשה באמצעות PCR

 

במעבדה מודגם תהליך האבחון הנעשה לזוג הורים, לצאצאיהם ולתא אחד מן העובר העומד להיות מושרש ברחמה של האם. 

 

במשפחה ישנו חולה בציסטיק פיברוזיס, והאם רוצה להרות. לצורך כך, מבצעים אבחון-טרום השרשה ולאחריו הפריה חוץ גופית.
במעבדה מודגם תהליך אבחון-טרום השרשה הנעשה לזוג ההורים, לצאצאיהם ולתא אחד מן העובר העומד להיות מושרש ברחמה של האם. מטרת התלמידים במעבדה לבדוק האם העובר העומד להיות מושרש ברחמה של האם בריא, נשא או חולה בציסטיק פיברוזחס.
תהליך האבחו משלב שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו PCR, חיתוך DNA באנזימי רסטריקציה, הרצת  ה DNA החתוך בג'ל- אלקטרופורזה, ושימוש במאגרים עולמיים ממוחשבים של רצפי DNA
השימוש בטכנולוגיה של אבחון טרום השרשה מעלה ומעורר שאלות אתיות שניתן לדון בהן במסגרת המעבדה או בכיתה.
המעבדה משלבת עבודה "רטובה" ועבודה מתוקשבת.

 

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

 

פרוטוקול המעבדה

הנחיות למורה

רקע לתלמיד

שאלות לפעילות ממוחשבת

 

 

 

 

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

ויסות גנים- אופרון הלקטוז

 

בנושא אופרון הלקטוז ניתן לבצע אחד משני הניסויים הבאים:

 

I. זיהוי גנוטיפ של מוטנטים בגנים שונים באופרון הלקטוז:

 

במעבדה זו התלמידים עוקבים אחר ביטוי הגנים של אופרון הלקטוז במצעים שונים בארבעה זנים של E.coli:
זן הבר בו כל הגנים תקינים;
מוטנט הפגוע בגן לדכאן (רפרסור) בלבד;
מוטנט הפגוע בגן לאנזים ביתא-גלקטוזידאז בלבד;
מוטנט הפגוע בגן לפרמיאז (המחדיר את הלקטוז דרך קרום התא) בלבד.

זהות המוטנטים לא ידועה לתלמידים בתחילת המעבדה, ועליהם לזהות את הגנוטיפ של כל זן ע"פ תוצאות הניסוי. זיהוי הזנים מתבסס על בדיקת מידת ביטוי האופרון של כל אחד מהזנים  ב-4 מצעים שונים: מצע עני, מצע עני בתוספת לקטוז, מצע עני בתוספת גלוקוז ולקטוז, ומצע עני בתוספת IPTG (משרן מלאכותי החודר לתא גם בהעדר פרמיאז).

לאחר ההדגרה במצעים השונים, נבדקת פעילות האנזים ביתא-גלקטוזידאז כמדד לפעילות האופרון. על פי ביטוי האופרון בתנאים השונים התלמידים מגיעים לזיהוי המוטנטים השונים איתם עבדו.

ביטוי האופרון נמדד במעבדה זו באמצעות ריאקצית צבע המתרחשת כאשר האנזים beta galactosidase מפרק סובסטרט מלאכותי ONPG, לתוצר צבעוני.


הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

פרוטוקול המעבדה

רקע לתלמיד

 

 

 

 

II. מעקב אחרי הקינטיקה של ביטוי אופרון הלקטוז :


במעבדה זו התלמידים עוקבים אחר קצב ביטוי הגנים של אופרון הלקטוז במצעים שונים: החיידקים גדלים  מצע עני; מצע עני עם לקטוז; מצע עני עם גלוקוז; מצע עני עם גלוקוז+לקטוז ומצע עני עם משרן מלאכותי IPTG. מערך הניסוי מאפשר מעקב אחרי הבקרה השלילית והבקרה החיובית על ביטוי אופרון הלקטוז.

גם במעבדה זו, ביטוי האופרון נמדד במעבדה זו באמצעות ריאקצית צבע המתרחשת כאשר האנזים beta galactosidase מפרק סובסטרט מלאכותי ONPG, לתוצר צבעוני.

 

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

פרוטוקול המעבדה- קינטיקה

רקע לתלמיד 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

הקשר בין מבנה לתפקוד באנזים ליזוזים

 

הצצה אל העולם המופלא של החלבונים 

במהלך הפעילות יעמיקו התלמידים בהבנת תפקידן ותיפקודן של חומצות האמינו השונות הבונות את החלבון בפעילותו של האנזים ליזוזים, שהוא אנזים מופרש. התלמידים יתמודדו במעבדה עם תוצאות מפתיעות, והסברן.
במסגרת תרגיל ממוחשב נשתמש במודלים מפוענחים של הליזוזים על מנת לנתח את מבנה האנזים, את מבנה האתר הפעיל בו ועל מנת להשוות בין המבנה המרחבי של מולקולות ליזוזים מבעלי חיים שונים: ליזוזים מתרנגולת (ליזוזים C) לעומת ליזוזים מאווז (ליזוזים G).

 

המעבדה משלבת עבודה מעשית "רטובה" ועבודה עם מודלים ממוחשבים של האנזים.

עבודה מעשית  "רטובה":

א. בדיקת השפעת גורמים שונים על מבנה ותפקוד האנזים: השפעת הטמפרטורה על תפקוד ומבנה; השפעת נוכחות חומר מחזר על מבנה החלבון ועל פעילותו; השפעת נוכחות תלת-סוכר (3NAG- ) בריכוזים שונים על קצב הפעילות האנזימטית. 

ב. גיבוש האנזים ליזוזים: בדיקת התנאים המיטביים ( pH  וריכוז מלח) לגיבוש החלבון, והסתכלות על גבישי ליזוזים מוכנים.

אנליזה ממוחשבת:

 עבודה עם תוכנה על המבנה המפוענח של החלבון ואינטגרציה של כל הנתונים בהם עסקנו במעבדה: מה משותף לחומצות האמיניות הבונות את האתר הפעיל, מה במבנה החלבון מקנה לו את יציבותו, איך פועל מעכב, כיצד יכולים חלבונים שונים לבצע את אותה הפעילות, ועוד.
 

 

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

פרוטוקול המעבדה

תיאור האנליזה הממוחשבת

שאלות לפעילות ממוחשבת

רקע לתלמיד ולמורה

 


 
 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

חושים- גבולות ומגבלות

 

חושים- גבולות ומגבלות - פעילות רב-תחומית לכיתות י':

 

מערכת החושים מאפשרת לנו להגיב לסביבה בה אנו חיים. מערכת החושים חשה גירויים כמו קרינה אלקטרומגנטית, גירויים מכאניים וגירויים כימיים; במערכת החושים יש ניתוח ופענוח של הגירויים. פענוח הגירויים  מאפשר לנו להגיב לגירויים השונים שאנו קולטים בסביבותינו. המעבדה בנושא חושים היא מעבדה רב תחומית הכוללת פעילויות מתחום הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה.
 במסגרת המעבדה  נעסוק  בטיבם הכימי של החומרים הגורמים לגירוי חוש הריח ובטיבם הפיזיקאלי של קרינה אלקטרומגנטית (גלי אור)  וגלי קול הגורמים לגירוי חוש הראיה וחוש השמע.  נדון במבנה  איברי החוש המאפשר את קליטת הגירויים השונים, ולבסוף נדון במבנה ובתפקוד תאי העצב והמוח בו נעשה עיבוד וניתוח הגירויים, והוא המאפשר יצירת תגובה הולמת.  מכלול הפעילויות במעבדה יאפשר לנו לבחון  את חושינו בסדרה של פעילויות שלאחריהן נכיר את גבולותינו והאופן בו אנו תופסים את סביבתנו ונבין שהמציאות אינה אלא האופן בו אנו תופסים אותה.

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

חקר- ביוחקר

 

ניתן לבצע במעבדות בלמונטה ביוחקר בנושאים הנגזרים מנושאי המעבדות הרגילות, ובנושאים רבים ומגוונים נוספים: טרופיזם בצמחים; השפעת הורמונים בצמחים; מיקרוביולוגיה, גנטיקה ועוד.

מהלך העבודה ישלב הכנה מוקדמת של התלמידים ע"י המורה בכיתה, לימוד טכניקות וביצוע הניסויים במעבדות בלמונטה וסיכום העבודה בכיתה.

בחירת הנושאים לחקר תעשה ע"י המורה ותלמידיו בתיאום עם מעבדות בלמונטה.  במסגרת הנושא הנבחר, תחקור כל קבוצה של 2-3 תלמידים שאלה שונה. לאחר שילמדו את הרקע לנושא בכיתה או בבית, ובהנחיית המורה, כל קבוצת תלמידים תנסח שאלת מחקר ותתכנן ניסוי לבחינת שאלת המחקר.

לאחר בדיקת תוכניות הניסוי של תלמידיו ויעוץ בנושא טכניקות העבודה איתנו, המורה יעביר אלינו את רשימת הגורמים שהתלמידים מעוניינים לבדוק, לבדיקת היתכנות ואנו נכין את המעבדה בהתאם להזמנת המורה. 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

מיקרוביולוגיה

הצצה אל עולמם המופלא של החיידקים

המעבדה מתאימה הן לתלמידים הלומדים את הנושא כנושא מורחב, והן לתלמידים שלומדים ע"פ תוכנית מוט"ב או אינם לומדים מיקרוביולוגיה כנושא מורחב.

 

מיקרוביולוגיה מורחב:

במעבדה זו התלמידים עוקבים אחר התרבות חיידקים. כל קבוצה של שלושה תלמידים מקבלת  חמש מערכות ניסוי באמצעותם הם עוקבים אחרי שלבי התרבות החיידקים בתרבית (עקום גידול) בתנאים שונים. כל התלמידים בודקים את השפעת הטמפרטורה על קצב התרבות החיידקים, וכל קבוצת תלמידים בודקת בנוסף, את השפעתו של גורם נוסף על קצב ושיעור התרבות החיידקים: השפעת ריכוז המלח במצע; השפעת ריכוז החמצן במצע; השפעת חומרים אנטיביוטיים שונים כמו פניצילין (אמפיצילין), כלורמפניקול וסטרפטומיצין.
במהלך המעבדה מתנסים התלמידים במגוון שיטות במיקרוביולוגיה:

1. הכרת סוגי מצע שונים, שימוש במצע מוצק לעומת מצע נוזלי.

2. מעקב אחרי התרבות חיידקים באמצעות מדידת עכירות התרבית בספקטרופוטומטר.

3. מדידת מספר החיידקים החיים באמצעות ספירה חיה. שיטה זו כוללת ביצוע מיהולים עשרוניים של החיידקים וזריעתם ע"ג פלטות מצע מוצק (אגר).

4. הסתכלות מיקרוסקופית בחיידקים, והשוואתם לתאים אנימליים (תאי לחי).


הורדת פרוטוקולים :

פרוטוקול המעבדה

מיהולים

סיכום התנאים והשפעתם

רקע תיאורטי- מיקרוביולוגיה

 

ב. התאמת המעבדה לנושא אקולוגיה לתלמידים שאינם לומדים מיקרוביולוגיה:

אוכלוסיית החיידקים מהווה מערכת מודל לחקר השפעת גורמים אביוטים וביוטים על קצב התרבות אוכלוסייה. בנוסף,  נבדקת אוכלוסיית החיידקים בסביבתנו - באוויר, במים וע"ג העור. בהזמנה מראש, ניתן לבדוק יחסי גומלין אללופתיים בין מיקרואורגניזמים מפרישי אנטיביוטיקה ומיקרואורגניזמים אחרים בקרקע.

במעבדה זו התלמידים עוקבים אחר התרבות החיידקים. כל קבוצה של שלושה תלמידים מקבלת שלוש מערכות ניסוי באמצעותם הם לומדים את השפעתם של גורם אחד על קצב ושיעור התרבות החיידקים. הגורמים הנבדקים במעבדה הם: השפעת טמפרטורה; השפעת ריכוז מלח; השפעת ריכוז חמצן; השפעת מרכיבי מצע והשפעת אנטיביוטיקה.

 

הורדת פרוטוקולים :

פרוטוקול המעבדה

 

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

חיידקים

 

פוטוסינטזה- ראקציית היל

 

ריאקצית היל נקראת ע"ש החוקר רוברט היל אשר מצא שכאשר מספקים לכלורופלסטים מבודדים חומר מחמצן שישמש כקולט אלקטרונים, מתקבל שחרור של חמצן מולקולרי בזמן הארה. ריאקציה זו מאפשרת מעקב אחרי חלק מ "שלב האור" בפוטוסינתזה.
במסגרת פעילות המעבדה, התלמידים בודקים כיצד ריכוז הכלורופלסטים, עוצמת ההארה, אורך הגל, והטמפרטורה משפיעים על קצב ריאקצית היל בכלורופלסטים מבודדים.
ביצוע ריאקצית היל בכלורופלסטים מבודדים נעשה במעבדה בנוכחות חומר מחמצן (DCPIP) שצבעו כחול. חיזור ה-DCPIP גורם לו לאבד את צבעו, והדבר מאפשר לעקוב אחרי קצב ריאקצית היל ע"י מעקב אחרי קצב שינוי הצבע במערכת הריאקציה, בעזרת ספקטרופוטומטר.
המעבדה מדגימה באופן חזותי פשוט וברור את "שלב האור" בפוטוסינתזה, ואת השפעת הגורמים השונים על קצב פעילות הכלורופלסטים. הרקע התיאורטי הניתן לפעילות המעבדה יכול לנוע מרמה בסיסית, בה יש תיאור עקרוני וכללי (יותר אינטואיטיבי) של הרקע והתוצאות  ועד לרמה גבוהה מאוד הכוללת התייחסות לכל שלבי הריאקציה, כל זאת,בהתאם לרמת הכיתה ולדרישות המורה.

  

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

פרוטוקול המעבדה

רקע תאורטי 

 

 

עיבוד לחקר מעבדה זו מתאימה מאוד גם לביצוע כמעבדת חקר.
קבוצות של תלמידים המעוניינים לבצע חקר בנושא פוטוסינתזה, יכולים להיעזר בפרוטוקול הקיים. התלמידים יכולים לקבל כלורופלסטים מוכנים או לקבל מאיתנו פרוטוקול להפקת כלורופלסטים, ולהפיק הכלורופלסטים בעצמם, לפני הגיעם למעבדה.  לאחר שילמדו את הרקע לנושא, ובהנחיית המורה, כל קבוצת תלמידים תנסח שאלת מחקר ותתכנן ניסוי בו תבחן את שאלת המחקר. לאחר בדיקת תוכניות הניסוי של תלמידיו, המורה יעביר אלינו את רשימת הגורמים שהתלמידים מעוניינים לבדוק, ואנו נכין את המעבדה, בהתאם להזמנת המורה.

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

 

פיזיולוגיה של מערכות בגוף האדם

 

פעילות הממחישה את החומר הנלמד בנושא מערכות ההובלה והנשימה, ע"י צפייה באיברים העיקריים ומדידות של פרמטרים שונים הקשורים במערכות אלו. במעבדה ניתן דגש לנושא ההומאוסטאזיס ושמירתו במצבים פיזיולוגיים שונים.

במעבדה מתחלקים התלמידים לארבע קבוצות, ועושים סבב בין ארבע תחנות פעילות:

  • הלב ומערכת ההובלה:  ניתוח לב של תרנגול הודו; האזנה ללב בסטטוסקופ; מדידת קצב הלב במנוחה ובמאמץ; מדידת לחץ דם.  

 

  • מערכת הנשימה: התבוננות בריאות חזיר בריא; מדידת נפחי נשימה בספירומטר; בדיקת נפחי נשימה במנוחה, במאמץ ולאחר התאוששות; בדיקת ויסות הנשימה.

 

  • הגוף במאמץ:  מדידת א.ק.ג., נפח וקצב נשימה וטמפרטורת עור בזמן מנוחה, תוך כדי מאמץ ולאחר התאוששות. דיון בשמירת ההומאוסטאזיס במצבים משתנים. 

 

  • ניזקי עישון: השוואה של מבנה ותפקוד ריאות חזיר בריא וריאות חזיר מעשן. דיון בנושא נזקי עישון לאור נתונים בנושא נזקי עישון באוכלוסיית הארץ והעולם.

ניתן לעסוק בנושא נזקי העישון גם במשולב עם פעילות בנושא המתקיימת במעבדות הכימיה: במסגרת הפעילות נערך איפיון כימי של עשן סיגריות, והתלמידים דנים בנזקים הנגרמים ע"י מרכיבים שונים של הסיגריות.

 

הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:

דפי תוצאות

רקע תיאורטי

נספח למורה

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

פיזיולוגיה

 

 

היסטולוגיה - אנטומיית הרקמה

היסטולוגיה – אנטומיית הרקמה

 

העולם המופלא של התאמת מבנה לתפקוד

גוף האדם הינו מבנה מתואם ומתוכנן עד לפרטים הקטנים ביותר. התאמה מדוקדקת בין מבנה האיבר לתפקודו מאפשרת את ייעול המערכת וקבלת תפקוד מיטבי. במהלך הפעילות התלמידים ילמדו על מבנה הכליה, הטחול, השריר, המעי, הריאה והמח. ינתחו את ההתאמה בין המבנה של כל אחד מן האיברים הללו לבין תפקודו. ידונו במבנה המקרוסקופי לעומת המבנה המיקרוסקופי אשר יוכלו לראותת רק בעזרת  המיקרוסקופ. נדבר על כיצד ניתן לחקור רקמה לצורך אנאליזה מבנית תוך שמירה על כל רכיביה הטבעיים וראיית כלל מאפייניה. 

העבודה הרטובה:

התלמידים יבצעו צביעת Hematoxylin  & Eosin של רקמות קפואות, תוך הבנת אופן פעילותה של הצביעה אשר מאפשרת לראות את מבנה הרקמה.

לאחר מכן התלמידים יבצעו צביעה לברזל/שיירי סוכר/שומנים לרקמות הרלוונטיות על מנת לצפות במבנים הקיימים ברקמות מסויימות בלבד ונובעים מתפקודן הייחודי. 

 

התפרצות מגיפה

הצצה אל העולם המופלא של מערכת החיסון ושימושיה במדע

 

במהלך הפעילות יעמיקו התלמידים את הידע בתפקודה של מערכת החיסון המולדת והנרכשת וכיצד מערכות אלה מאפשרות לנו להילחם בפולשים מן החוץ. נדבר על מהו פתוגן, אנטיגן ונוגדן. כיצד מייצרים נוגדנים במעבדה, מה הם סוגיהם השונים ומה הם מאפייני הנוגדן שמאפשרים לנו להשתמש בו באבחונים וזיהויים מדעיים. מהי אותה בדיקה סרולוגית עליה שמענו כה הרבה בשנה האחרונה.  

העבודה הרטובה:

התלמידים יבצעו הדמיה של התפרצות מגיפה ע"י "החלפת נוזלי גוף" ואבחון ההתפרצות באמצעות ביצוע בדיקת אלייזה.

התלמידים יבצעו את כלל התהליך החל מקישור האנטיגן, דרך חסימת קישור של אתרים לא ספציפיים (והבנת חשיבות התהליך), צביעה עם נוגדן ראשוני, שניוני ויסיימו בביצוע ריאקציית צבע באמצעות הוספת סובסטרט לנוגדן שניוני המצומד לאנזים.  

 

פרוטוקול

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

 

 

יחידה יישומית בביוטכנולוגיה

מורי ביוטכנולוגיה שלום רב,

 

אנו שמחים להציע מעבדות לתלמידי מגמת ביוטכנולוגיה ייחידה יישומית בביוטכנולוגיה, בתיאום עם הפיקוח*

 

להלן המעבדות המוצעות:

1. מעבדה בהנדסה גנטית – התלמידים יתנסו בבידוד פלסמיד מתוך חיידקים, ניקוי הפלסמיד והחדרתו לחיידקים קומפיטנטיים. בעקבות החדרת הפלסמיד החיידקים ירכשו עמידות לאמפצילין וכן יבטאו את אנזים ה beta-galactosidase.  כמו כן התלמידים יפעילו ריאקציה של אנזימי רסטריקציה על פלסמיד מסחרי וישבו את אופן הרצתם של מקטעי הפלסמיד בג'ל יחסית לפלסמיד אשר בידדו מהחיידקים טרם הטרנספורמציה.

הצלחת הטרנספורמציה תיבדק ע"י זריעת החיידקים על צלחות סלקציה. צלחות הסלקציה מכוסות באמפצילין וכן בסובסטרט X-Gal אשר בעת פירוקו מתקבל גלקטוז וצבע כחול.

 

2. מעבדת הכרות עם מערכת הביוסנסורים – התלמידים ילמדו על מערכת הביוסנסורים, כאשר ישוו בין תגובה של ביוסנסור בעל מנגנון תקול לתיקון נזקי הדנ"א, ביסנסור התקול בדופן ולכן מולקולות גדולות חודרות אליו בקלות יחסית וכן ביוסנסור WT

התלמידים יבדקו את יכולת אבחון תגובת חיידקי הביוסנסור בעזרת ריאקציית צבע באמצעות plate reader לעומת באמצעות צביעת קומאסי כנגד חלבונים לאחר הרצת תוכן החיידקים אל מול פוספטאז ררקומביננטי. (במטרה לשאול את השאלה האם ניתן לחוש בהסדל בכמות הפוספטאז המסונטז באמצעות צביעת חלבונים, יתרונות וחסרונות שיטה זו אל מול צביעת חלבון. בדגש על הצורך בבחירת שיטה מותאמת לשאלת המחקר)

פרוטוקול המעבדה

 

3. מעבדת חקר בנושא הביוסנסורים – התלמידים יבחנו שאלת חקר אשר חשבו עליה באופן עצמאי ויבחנו את השערתם במערכת הביוסנסורים. הניסוי מתבצע בדופליקטים.

 

  • משך כל פעילות מעבדה 6 שעות אקדמיות
  • יש לקבל אישור לנושאי הפרוייקט מול פיקוח על הביוטכנולוגיה, ד"ר ליאורה סגל, טרם קביעת הפעילות מול המרכז.

ביולוגיה לחטיבת ביניים

פעילויות לתלמידי חטיבת הביניים

 

 על פטריות, בננות ודינוזאורים- הכרות עם הביולוגיה    

מטרת המעבדה לאפשר "מבט על" על רמות הארגון השונות בביולוגיה- להדגים אותן ולהראות את הקשר בניהם.
חלק ראשון  -  פעילויות ברמת המולקולה וברמת הביוספרה: נפתח במבט אקולוגי קצר. בחלק זה נפיק אנזים מפטריות ונבדוק את פעילותו, תוך מתן דגש לחשיבותו של אנזים זה במִחזור חומרים בביוספרה. האנזים מאפשר פירוק ומִחזור הפחמן "האגור" בתאית (צלולוז). בהמשך נבצע הפקה של DNA מבננה.
חלק שני- פעילות ברמת האיבר, האורגניזם והחברה:  
נתחיל מדיון קצר בנושא רמות ארגון בביולוגיה; ברמת האורגניזם – נכיר את הנחש, את אברי גופו.
ברמת האיבר וברמת החברה – נעסוק ביחסי גומלין בין אורגניזמים שונים תוך מתן דגש למבנה הלסת והשיניים בבעלי חיים שונים וכיצד הם מעידים על יחסי הגומלין שלהם עם אורגניזמים אחרים. על בסיס מבנה גופו ננסה לקבוע מה היו יחסיו של הדינוזאור T.rex עם סביבתו.

לפרוטוקול המעבדה

 

חקר לט'

ניתן לבצע פעילויות חקר לכיתה ט', במגוון נושאים ובתיאום עם צוות בלמונטה. החקר מתקיים במתכונת של הכרות עם החקר או חקר מתקדם. לתלמידים מצטיינים ובעלי מוטיבציה גבוהה במיוחד ניתן להגיע לפעילויות חקר פתוח במגוון נושאים, ע"פ בחירת התלמידים.

 

מנושאי החקר:

ניתן לבצע פעילות חקר בנושאים נוספים ע"פ תיאום מראש.

 

טרנספורמציית חיידקים 

המעבדה מיועדת לתלמידים עם רקע בתורשה.

במעבדה, התלמידים מקבלים פלסמיד מבודד ומבצעים טרנספורמציה של חיידקים קומפטנטים, תוך שימוש במצע בררני ומבחין (סלקטיבי ואינדיקטיבי). 

בנוסף, נעשה שימוש בפרוטוקול פשוט להפקת DNA מבננה.

ניתן לשלב במעבדה הרצת DNA בג'ל- אלקטרופורזה.

במסגרת הכנה מוקדמת בכיתה רצוי שהתלמידים ילמדו על מבנה ה DNA ומעט על עקרונות ההנדסה הגנטית.

-משך המעבדה: כ 2.5-3 שעות

לפרוטוקול המעבדה

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

ביולוגיה

רשימת כל הפרוטוקולים

שם המעבדה

 

פרוטוקולים

 

חומר רקע

פיזיולוגיה של מערכות באדם

   

פרוטוקול ודפי תוצאות

   

 

רקע תיאורטי

רקע למורה



 

 

 

 

 

מבנה ותפקוד באנזים ליזוזים

 

 

פרוטוקול המעבדה

 

 

רקע תיאורטי

   

שאלות לפעילות מחשב

 

תיאור פעילות מתוקשבת



 

 

 

 

 

הנדסה גנטית

 

 

פרוטוקול המעבדה

 

 

 



 

 

 

 

 

DNA ומה עושים איתו

 

 

  פרוטוקול המעבדה

 

 

סיכום המעבדה

 

 

 


 

 

 

 

 

ויסות גנים, אופרון הלקטוז

 
 

 

פרוטוקול זיהוי גנוטיפ

 

 

רקע לזיהוי גנוטיפ

   
פרוטוקול קינטיקה 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  רקע לקינטיקה

 

 

         

 

     

 

אבחון טרום השרשה בעזרת PCR

 

 

פרוטוקול המעבדה

 

 

רקע לתלמיד

 

 
שאלות לפעילות מחשב  

 

 
 

 

רקע למורה

 

         

 

 

 

 

 

ביוסנסורים
 

 

 

פרוטוקול המעבדה

 

 

רקע תיאורטי

    תרשים זרימה של מהלך המעבדה  

 

 

  ביוסנסורים לניסוי מקדים ביוחקר/ביוטק

מיקרוביולוגיה /אקולוגיה

 

פרוטוקול מלא

רקע תיאורטי

 

  השפעת התנאים

   
  פרוטוקול לנושא אקולוגיה

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

     

 


 

 

 

 

 

פוטוסינתזה, ריאקצית היל

 

פרוטוקול המעבדה

 

רקע תאורטי


 

 

 

 

 

 

על פטריות, בננות ודינוזאורים הכרות עם הביולוגיה 

חדש 2020

 

 

פרוטוקול המעבדה

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

Protocols in English

 

:Activities for 10th-12th grade

 

 Laboratory Protocols

 Genetic engineering
 

Microbiology
 

Proteins Structure-Function Relationship
 

Protein crystallization
 

Genetic regulation: The Lactose Operon

 

CF diagnosis using PCR technique
 

Human Physiology



 

 

 

Protocols in Arabic قائمة المختبرات

הנחיות כלליות

בחירת המעבדה: במעבדות בלמונטה ישנן מעבדות במגוון נושאים הקשורים לתוכנית הלימודים.
לכל אחד מתחומי הביולוגיה, הכימיה והפיזיקה ישנם פעילויות מעבדה שונות ומגוונות.

לחיצה על כל אחד מנושאי המעבדות מקשרת לפעילות המעבדה הכוללת: הסבר קצר על אופי הפעילות, קישור לפרוטוקול המעבדה וקישור לחומרי רקע שונים.

על המורה להוריד את הפרוטקול המתאים מהאתר ולצלמו לתלמידיו. רצוי להפנות את התלמידים לחומרי הרקע המומלצים לפני כל מעבדה.

מהי מסגרת הפעילות

 

כיצד להכין התלמידים למעבדה? 

 

 משך הפעילויות: משך כל פעילות - מעבדה הוא כ- 4 שעות.


נשמח לשמוע מכם, המורים, הערות והארות לגבי המעבדות המוצעות במרכז. כמו כן יתקבלו בברכה נושאים רצויים לפיתוח מעבדות חדשות.

 

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

 

הכנה לקראת המעבדה


רקע תיאורטי:
כיוון שהעבודה במעבדות מורכבת, על התלמידים להגיע למעבדות כשהם שולטים ברקע הביולוגי הנחוץ להבנת המעבדה. לשם כך ניתן להיעזר במקורות המצוינים לכל מעבדה או ברקע התיאורטי.



הנחיות העבודה (פרוקטוקול): כל הנחיות העבודה (פרוטוקולים) מצויות באתר. עבור פרוטוקולים אשר אין אליהם גישה דרך האתר, יש לפנות ישירות לרכזת התחום.
לפני הגיעכם למעבדה, על המורה לצלם את פרוטוקול המעבדה לתלמידים. בתחילת כל מעבדה מדריכי המעבדה יעברו עם התלמידים על הפרטים הטכניים המפורטים בפרוטוקול. יחד עם זאת, רצוי לעבור על עיקרי הפרוטוקול עם התלמידים בכיתה, על מנת שיקל עליהם להתמצא בשלבים השונים של עבודת המעבדה.

 

 

צרו קשר

biolco@savion.huji.ac.il

 

מסגרת הפעילות

המסגרות השונות לפעילויות במעבדות בלמונטה:

מעבדות:

מעבדות רגילות:
במעבדות בלמונטה קיים הצע של מספר רב של מעבדות בנושאים שונים הקשורים לנושאי הלימוד בביולוגיה בחטיבה העליונה. פעילויות מעבדה אלה מפורטות באתר.

מעבדות גמישות: 
ניתן לבצע כל אחת מן המעבדות ברמת המורכבות המתאימה לכיתה הספציפית.ניתן לבצע שינויים בפרוטקול המעבדה בהתאם לחומר הנלמד ולרמת התלמידים בכיתה. כל השינויים יעשו עם בתאום מלא עם מורה הכיתה.

מעבדות חקר:
א. המעבדות המוצעות יכולות לשמש גם כבסיס למעבדות חקר (או ביוחקר). בחלק מן הנושאים התלמידים יכולים להחליט, בתיאום איתנו, אילו שאלות מחקר ברצונם לבדוק, ובהתאם אילו משתנים בלתי תלויים יבדקו במעבדה. לאחר שילמדו את הרקע לנושא, ובהנחיית המורה, כל קבוצת תלמידים תנסח שאלת מחקר ותתכנן ניסוי בו תבחן את שאלת המחקר. לאחר בדיקת תוכניות הניסוי של תלמידיו, המורה יעביר אלינו את רשימת הגורמים שהתלמידים מעוניינים לבדוק, ואנו נכין את המעבדה, בהתאם להזמנת המורה. 
ב. ניתן לבצע במעבדות בלמונטה ביוחקר כיתתי בנושאים רבים ומגוונים נוספים לנושאים המוצעים באתר. למשל: טרופיזם בצמחים; השפעת הורמונים בצמחים; מיקרוביולוגיה, גנטיקה ועוד. בחירת הנושא תעשה ע"י המורה בתיאום עם מעבדות בלמונטה.במסגרת הנושא, תחקור כל קבוצת תלמידים שאלה אחת הקשורה לנושא. מהלך העבודה ישלב הכנה מוקדמת של התלמידים ע"י המורה בכיתה, לימוד טכניקות וביצוע הניסויים במעבדות בלמונטה וסיכום העבודה בכיתה.
 
משך הפעילויות הרגילות:
 משך כל פעילות של מעבדה רגילה או מעבדה גמישה הוא כ- 4 שעות. משך הפעילות של מעבדות חקר הוא בהתאם לכיתה ולנושא, ועד 6 שעות.
 
"חבילת יום מדעים":
בתיאום מראש, ניתן להגיע לפעילויות של יום שלם בו ישולבו פעילויות מעבדה אחדות או פעילות מעבדה עם פעילויות נוספות כמו הרצאות של מרצים מהאוניברסיטה; ביקור במרכזי מחקר באוניברסיטה וכו'. התוכן ומשך יום המדעים יקבע בתיאום מיוחד.