check
הכיתות העל-אזוריות | מרכז המעבדות למדעים

הכיתות העל-אזוריות

כיתות מצטיינים מקובצות ללמידה ממוקדת תחום. התכניות מיועדות לתלמידי העיר ירושלים המגלים סקרנות ויכולות למידה גבוהות, ואשר הומלצו על ידי בתי הספר.

 
הכיתות הפועלות אצלנו כיום הן בתחומי הביוטכנולוגיהאסטרופיסיקההרובוטיקה  והננוטכנולוגיה. הלימודים בכיתות אלה נכללים בתכנית הבגרות, ומאפשרים לתלמידים לשלבם בתעודת הבגרות שלהם. מקצוע נוסף הוא תורת המשחקים. מקצוע זה נרשם בתעודת הבגרות.
 
 
 
 
 
תורת המשחקים - קורס אקדמי

 

מתמטיקה זה לא מה שחשבת... זה פשוט משחק

 

התוכנית בתורת המשחקים היא תוכנית אקדמית המקנה 2 נ"ז אקדמיות, ומוכרת ע"י משרד החינוך. 

 

מספר שעות לימוד: 3 שעות שבועיות במשך שנה

מקום הלימודים: המרכז לחקר הרציונאליות, קמפוס אדמונד י. ספרא, ירושלים.

 

קהל היעד: תלמידי י' -י"ב הלומדים מתמטיקה בהיקף 5 יח"ל.

 

נושאי לימוד מרכזיים:·העקרונות המתמטיים של תורת המשחקים. יוצגו נושאים נבחרים להמשך דיון ופיתוח. הנושאים מייצגים תחומים מגוונים בהם ניתן להיעזר בכלים של תורת המשחקים.

 

הקורס יתקיים מתחילת השנה האקדמית עד חופשת פסח באוניברסיטה.

 

בין הנושאים:

· "שידוכים מתמטיים" – יש דבר כזה!

· "צדק, חברה ותורת המשחקים"

· "ערך שפלי" – על הפוליטיקה בראי תורת המשחקים.

 

עלות הקורס: 400 ₪ (בהתאם לשכר הלימוד האוניברסיטאי). 

 

לפרטים והרשמה

 

אסטרופיזיקה - לא יפתח בתשפ"ד

 

הכיתה העל אזורית ללימודי אסטרופיסיקה

אסטרופיזיקאים הם אנשים, שמחפשים הסברים פיזיקליים לתופעות בשמיים. הם מתעניינים בגרמים שמימיים "רגילים" כגון כוכבים ופלנטות באותה המידה כמו בעצמים לא שגרתיים כגון כוכבי נויטרונים, חורים שחורים וכוכבים כפולים. הם לומדים את תכונות העצמים האלה בעזרת תצפיות מדויקות להפליא ומנסים להסביר את התנהגותם בעזרת מודלים מתמטיים-פיזיקליים מתוחכמים. נוסף על כך, הם מתעניינים ביקום כולו כעצם פיזיקלי ושואלים שאלות קשות לגבי אופן היווצרותו והתפתחותו העתידית.

אנו מציעים קורס באסטרופיזיקה תיאורטית מתקדמת לתלמידות ולתלמידים, שמחפשים אתגרים. הקורס מתנהל ברמה עיונית גבוהה, והוא משלב תצפיות וסיורי שטח.

נושאי הלימוד העיקריים בכיתה י"א הם:

*מושגי יסוד באסטרונומיה (כולל פרקים היסטוריים נרחבים).

*תורת הכבידה של ניוטון (ברמה מתקדמת)

*מכניקה שמימית (המדע שחוקר את תנועותיהם של גרמים שמימיים ומאפשר את התכנון של טיסות בין-פלנטריות)

* מבנה מערכת השמש.

בכיתה י"ב נלמד בעיקר על:

*התפתחות כוכבים (תהליכים גרעיניים בתוך כוכבים ושלבי התפתחותם)

*תורת היחסות הפרטית והכללית (כולל חורים השחורים)

* קוסמולוגיה

 

אסטרופיזיקה לבגרות

המפקח על הוראת הפיזיקה הכיר בתכנית האסטרופיזיקה כתחליף ליחידת המעבדה וליחידה "קרינה וחומר" של בחינת הבגרות בפיזיקה ברמה של 5 יח"ל. במסגרת הקורס יחולקו באופן סדיר דפי תרגול, ועל המשתתפים להגיש פתרונות בכתב; כמו כן יתקיימו מבחני סוף מחצית. כל תלמיד ותלמידה יבצע פרויקט אישי, שאותו יוכל להרחיב לעבודת גמר. עם זאת, ההזדמנות ללמוד ולעבוד בהנחיית סגל האוניברסיטה עומדת בפני עצמה ומהווה סיבה מצוינת להצטרף לתכנית, מעבר לנקודות זכות לבגרות.

למי מיועדת המגמה?

במסגרת התכנית תלמד קבוצה נבחרת של עד 20 תלמידות ותלמידים. הקורס מיועד לתלמידי כיתה י"א, הלומדים מתמטיקה ופיזיקה ברמה של 5 יח"ל. כמו כן, נדרשת רמה גבוהה של קריאה באנגלית.

הקורס הנו דו שנתי ויימשך עד סוף כיתה י"ב. מדי שבוע יתקיים מפגש אחד במשך ארבע שעות הוראה רצופות. תצפיות וסיורים יתקיימו גם מחוץ לשעות הרגילות.

 

ביוטכנולוגיה - לא יפתח בתשפ"ד

 

"המחקר, הפיתוח והשימוש במערכות ביולוגיות, לתהליכי ייצור או אנליזה בתחומי התעשייה, הרפואה והחקלאות, נקרא - ביוטכנולוגיה. מערכות אלו כוללות בעיקר מערכות תאים (חיידקים, שמרים, פטריות, אצות, ותאים ורקמות מצמחים ומבעלי חיים) או אנזימים וחומרים אחרים המופקים מהם. בביוטכנולוגיה נעשה שילוב של שטחי מדע משלימים מתחומי הביולוגיה, ההנדסה והכימיה."

(מתוך האתר ביוטק - סביבת למידה מתוקשבת בביוטכנולוגיה).    

 

תכנית הלימודים התלת שנתית (י'-יב') במגמה חושפת את התלמידים לענף מדעי חדשני ומרתק, הכולל ידע מדעי ממגוון תחומים, ומהווה חזית מדעית במחקר ובפיתוח. בנוסף לתכנים העיוניים, כוללת תכנית הלימודים התנסות בעבודת מעבדה, יציאה לסיורים בתעשיה הביוטכנולוגית ובמוסדות מחקר, וקריאה מדעית בנושאים מגוונים.    

בחינת הבגרות בביוטכנולוגיה:  

הלימודים במגמה מזכים את התלמיד בבגרות בביוטכנולוגיה בהיקף של 5 יח"ל, הניתנות לאחר הבחנות בשלוש בחינות שונות:  

תהליכים ביוטכנולוגיים א' - בחינה עיונית בהיקף של 1 יח"ל, הכוללת שאלת    סיור. הבחינה מתקיימת בסוף כיתה יא'.  

תהליכים ביוטכנולוגיים ב' - בחינה עיונית בהיקף של 2 יח"ל, הכוללת שאלת סיור והתמודדות עם קטע קריאה מדעי. הבחינה בסוף כיתה יב'.  

בגרות במעבדה בביוטכנולוגיה - בחינה מעשית בהיקף של 2 יח"ל, הכולל ביצוע ניסוי במעבדה והתמודדות עם בעית חקר ממוחשבת. הבחינה בסוף כיתה יב'.  

 

למי מיועדת המגמה?  

הלימודים במגמה דורשים ידע במקצועות מדעיים ובמתמטיקה. תלמידים הלומדים במגמה מחויבים בלימודים בהיקף של 5 יח"ל במקצוע מדעי בבית הספר (ביולוגיה, כימיה או פיסיקה), בנוסף ללימודיהם במגמה.  

 

הלימודים מתקיימים במרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה אשר באוניברסיטה העברית בירושלים בשעות אחר הצהריים. במהלך כיתה י'-יא' מתקיים מפגש אחד בשבוע. במהלך כיתה יב' מתקיימים שני מפגשים בשבוע. משך כל מפגש ארבע שעות.  

עלות התכנית - 2000 ש"ח לשנה (סה"כ 6000 ש"ח).  

 

 

 

ננו-כימיה - לא יפתח בתשפ"ד

 

ננו-כימיה

 כי הדברים הקטנים הם הגדולים באמת

היקף הלימודים בכיתה העל אזורית לננוכימיה הוא 2 יח"ל. שתי יחידות אלה ממירות 2 יח"ל אחרות בבחינת הבגרות ל- 5 יח"ל בכימיה

מספר שעות לימוד: יא'-יב' - 4 שעות פעם בשבוע

מקום הלימודים: מרכז המעבדות למדעים ע"ש בלמונטה באוניברסיטה העברית, גבעת רם

תנאי הקבלה: המלצת ביה"ס, ממוצע 90 ומעלה בתעודת סיום י', מגמת כימיה 5 יח"ל וראיון אישי

נושאי לימוד מרכזיים: מהי ננוטכנולוגיה? ננוטכנולוגיה בחיי היום יום, תכונות הצבר, מכשור למדידה ואפיון, סוגים של ננו חלקיקים, אנרגיה, קרינה אלקטרומגנטית, אופטיקה וננואופטיקה תהליכים כימיים, יישומים בתחום המוליכים והמוליכים למחצה.

עלות לשנה: 2,000 ₪

הערות: התכנית כוללת מפגשים והרצאות עם חוקרים מהאוניברסיטה, ביקור במעבדות מחקר, סיורים בתעשיה, פרוייקט חקר שניתן יהיה להרחיבו לכלל עבודת גמר בהיקף 5 יח"ל.

 

 

רובוטיקה - לא יפתח בתשפ"ד

 

"משרד החינוך החליט על יסודו של תחום דעת חדש בחינוך הטכנולוגי בחטיבה העליונה הנקרא "מכטרוניקה". תחום זה מדגיש את השילוב הבין-תחומי בין תחומי הדעת הקלאסיים מכונות, בקרה, אלקטרוניקה, ומחשבים על חשבון התמחות תחומית מעמיקה אך צרה יותר באחד מתחומים אלו. 
תוכנית הלימודים ושיטות ההוראה נכתבו על ידי וועדת מורים שבראשה עמד מפמ"ר מכונות ד"ר נדב בצר. הוועדה זכתה ליעוץ אקדמי של פרופ' שמעון בראון מהטכניון וד"ר אורי בן-חנן מהמכללה הטכנולוגית אורט בראודה. הנחת היסוד של הוועדה הייתה ששינוי והתאמת שיטות ההוראה חשוב יותר מהגדרת תכני הלימוד שקרוב לוודאי שיתישנו תוך מספר שנים קטן מאד."

(מתוך אתר המכטרוניקה).

מכטרוניקה היא תחום טכנולוגי חדשני המשלב בין רובוטיקה, הנדסת אלקטרוניקה והנדסת תוכנה. תחום המכטרוניקה מתמקד במכונות, אלקטרוניקה ומחשבים – שלושתם ענפים אשר מאפשרים קדמה ופיתוח בתחומים רבים ומגוונים, החל ממצלמות וידאו, ועד תעשיית הרכב ורובוטי חלל. במסגרת הלימודים במגמה נלמדים נושאים שונים הקשורים לתחום: בקרה, תוכנה, מכניקה, חשמל, אלקטרוניקה ועוד. אופי הלימודים משלב למידה עיונית עם עבודה מעשית, אשר במסגרתה בונים התלמידים מערכות רובוטים.

 

מכטרוניקה לבגרות

הלימודים במגמה מזכים את התלמיד ב- 5-10 יח"ל במכטרוניקה. במסגרת הלימודים על התלמידים להגיש פרוייקט מסכם המציג מערכת מורכבת בה מיושמים כל העקרונות אשר נלמדו בכיתה. הבחינה היא בחינה בעל פה, אשר במסגרתה מציג התלמיד את הפרוייקט שלו, ומגן עליו.

 

למי מיועדת המגמה:

הלימודים במגמה מיועדים לתלמידים בעלי אוריינטציה מדעית וטכנולוגית, הלומדים בבית הספר מתמטיקה בהיקף מוגבר (4-5 יח"ל).

הלימודים נמשכים שלוש שנים, במהלך כיתות  י' עד יב'. מדי שבוע יתקיים מפגש אחד/ שניים. בכל מפגש חלק עיוני, ובו נלמדים הנושאים הנדרשים ליישום, וחלק מעשי בו מתבצעת עבודה מעשית לצורך התנסות ותרגול מיומנויות נדרשות.