מרכז מעבדות נוער על שם בלמונטה
 
פעילות במסגרת היכרות עם המדע - להכיר את הביולוגיה דרך הפה:
 
 
פעילות שמטרתה להכיר לתלמידים את מגוון רמות הארגון בהן עוסקת הביולוגיה, בדרך חוויתית ומעניינת.

ברמה המולקולרית – מפיקים DNA מתאי לחי ורואים פעילות של ליזוזים ברוק.

ברמה התאית – מסתכלים בתאי לחי במיקרוסקופ פאזות ובמיקרוסקופ פלואורסצנטי.

ברמת האיבר+רמת החברה – מסתכלים על גולגלות של בעלי חיים שונים ולומדים איך ניתן ממבנה הגולגולת ללמוד על יחסי הגומלין של בעל החיים עם אורגניזמים אחרים, ואז מנסים לקבוע מה היו יחסיו של הדינוזאור T.rex עם סביבתו.

ברמת האורגניזם – תוך כדי הסתכלות בנחש חי, מתמקדים בפיו של הנחש ובהתאמתו לתפקידיו השונים.

 
הורדת פרוטוקולים:
 
 
 
 
פעילויות נוספות לחטיבת הביניים:
 
DNA ומה עושים איתו?
המעבדה מיועדת לתלמידים מצטיינים. במעבדה,התלמידים מקבלים פלסמיד מבודד, ומבצעים טרנספורמציה של חיידקים קומפטנטים, תוך שימוש במצע בררני ומבחין (סלקטיבי ואינדיקטיבי). 
במסגרת הכנה מוקדמת בכיתה רצוי שהתלמידים ילמדו את עקרונות ההנדסה הגנטית.
ניתן לשלב במעבדה גם את הפעילויות הבאות:
- שימוש בפרוטוקול פשוט להפקת DNA מתאי לחי של התלמידים.
- הרצת DNA בג'ל- אלקטרופורזה.
 
משך המעבדה: כ 2-2.5 שעות
 
הורדת פרוטוקולים:
 
 
חקר לט':
ניתן לבצע פעילויות חקר לכיתה ט', במגוון נושאים ובתיאום עם צוות בלמונטה. החקר מתקיים במתכונת של חקר כיתתי. לתלמידים מצטיינים ובעלי מוטיבציה גבוהה במיוחד ניתן להגיע לפעילויות חקר פתוח במגוון נושאים, ע"פ בחירת התלמידים.
 
נושאי החקר:
 
חקר בנושא האנזים ליזוזים
חקר בנושא פוטוסינתזה
חקר בנושא "תרופות סבתא"
 
 
התא - מיקרוסקופיה:

התלמידים לומדים להשתמש נכון במיקרוסקופ, מודדים את קוטר שדה הראיה של האובייקטים השונים ואת שטח שדה הראיה. לאחר מכן התלמידים צופים בתאים שונים: אנימליים, צמחיים וחיידקים. על מנת להשוות בין התאים השונים התלמידים מודדים, באמצעות תאי ספירה, את מימדי התאים. בנוסף התלמידים צופים בתהליך הפלסמוליזה כפי שניתן לראותו במיקרוסקופ
 
הורדת פרוטוקולים וחומר רקע:
 
 
 
 
 

צרו קשר

 
מנהלה לחינוך ירושליםהקרן לירושלים