מרכז מעבדות נוער על שם בלמונטה

מתוך דוח הועדה

התוכנית המומלצת מבוססת על איגום משאבים, תקציבים, כוח אדם וידע. ניצול מקסימלי של ציוד ומבני המעבדות- בעלות יחסית נמוכה ובשיתוף מוסדות השכלה גבוהה, מחקר ותעשייה. הוראת מדעים וטכנולוגיה תעשה על ידי מתן תשתית ועזרה יום יומית למורים למדעים. תוכנית זו משתלבת בתוכניות הוועדה הלאומית בטכנולוגית חברת המידע ותשתלב גם בפעילות המרכז הישראלי להוראת המדעים.

תקציר

הוועדה התבקשה לבדוק אפשרות להקמת מרכזי למידה למדעים וטכנולוגיה אזוריים שישרתו (כל מרכז) מספר רב של בתי ספר באזור ויותאמו במיוחד לתלמידי החטיבה העליונה.

לאור הניסיון שנרכש במעבדות בלמונטה לנוער באוניברסיטה העברית, מוצע להקים רשת של כ-15 מרכזי למידה למדעים וטכנולוגיה, להוראת מדע וטכנולוגיה בבתי ספר בחטיבה העליונה וחטיבת הביניים.

כל מרכז שכזה יהיה בחסות של מוסד מוכר להשכלה גבוהה או מוסד מחקר ממשלתי.

רשת מרכזים כזו תאפשר מתן שרות מעבדות ברמה גבוהה ביותר לכלל התלמידים.

הפעלה של מעבדות כאלה תיתן את היתרונות הבאים:

  1. שיפור הוראת המדעים והחדרת מודעות למדע בציבור. יעשה בשיתוף פעולה של משרד החינוך, משרד המדע, משרד איכות הסביבה, משרד האוצר ומשרד התמ"ס.
  2. הפתרון המוצע מבוסס על איגום משאבים קיימים להפעלה שוטפת.
  3. מתן שרות לכל בתי הספר בארץ ולכל התלמידים בצורה טובה.
  4. הפעלת המעבדות, תתבצע על ידי מורי בתי הספר (בנוסף לצוות מקומי קטן), ובכך תעלה רמת המורים. בצורה זו יהיה גיוון וחידוש בעבודתם ותמנע שחיקה של המורים.
  5. תוכנית הניסויים תהיה בהתאם לתוכנית הלימודים הנקבעת על ידי משרד החינוך, אבל ברמה גבוהה ביותר.
  6. מכיוון ומדובר במספר קטן של מעבדות, הנותנות שרות למספר רב של בתי ספר, ניתן לחדש את תוכנית הניסויים, הציוד וכוח האדם בצורה מתמשכת.
  7. תוכנית ההוראה מתבססת על מספר השעות המוקצב להוראת המדעים הניסויים.
  8. המרכזים המוצעים יפעלו ללא הפסקה לאורך כל היום: בבוקר-שרות לכיתות בתי הספר, אחר הצהרים-קיום חוגי נוער ובערב-פעילות למבוגרים.
  9. מרכז שכזה יבנה בשטח של כ-1,000 מ"ר. עלות בניה כ-7,500,000 ₪ עלות ציוד כ- 2,500,000 ₪ (במחירי 2002, נספח תקציבי).

המלצות הוועדה

 

בשלב הראשון

הוועדה ממליצה להקים 5 מרכזי למידה למדעים וטכנולוגיה לפי הפיזור הבא:

  1. קרית-שמונה בחסות מיג"ל ו/או מכללת תל-חי.
  2. המגזר הערבי בגליל: אזור נצרת-/שפרעם בשיתוף עם מרכז מו"פ אזורי אגודת הגליל ובחסות אוניברסיטת חיפה.
  3. אזור חיפה והקריות בחסות הטכניון.
  4. אזור באר-שבע כולל ירוחם, מצפה רמון, ערד, רהט, אופקים, נתיבות, דימונה וכן ישובים בדואים באזור- בחסות אוניברסיטת באר-שבע או המכללה האקדמית להנדסה.
  5. אזור אשדוד-אשקלון בחסות מכון ויצמן.

בשלב השני

הקמת מרכזים לפי הפירוט הבא:

  1. מרכז ברחובות – בחסות מכון ויצמן ובקמפוס של מכון ויצמן. מרכז זה ישרת את האזור מבית דגן ועד גדרה כולל ראשון לציון ונס ציונה.
  2. 3-2 מרכזים באזור תל-אביב, בחסות אוניברסיטת ת"א, בר אילן ומכון ויצמן (יתכן וניתן להקים מרכז במקווה ישראל).
  3. מרכז בין הרצליה ונתניה- שישרת גם את הישובים בשומרון ובגדה.
  4. מרכז באזור חדרה-עפולה.
  5. מרכז באילת- ישרת ישובים מחצבה ועד אילת, בחסות המכון הבינאוניברסיטאי באילת.

פריסה מדויקת וצפופה יותר תיעשה בעתיד תוך התחשבות במספר בתי הספר ומספרי התלמידים, או אילוצי בטחון ונסיעה.

המיקום הפיסי של כל מרכז יקבע בהתאם לאזור, לתנאים ולנכונות המוסד המפקח. על המוסד להקציב קרקע למטרת הקמת המרכז.

מנהלה לחינוך ירושליםהקרן לירושלים